
Chasing the Printed Word: Press Censorship in the Ottoman Empire, 1876-1913 

Author(s): Ipek K. Yosmaoğlu 

Source: The Turkish Studies Association Journal , 2003, Vol. 27, No. 1/2 (2003), pp. 15-49 

Published by: Indiana University Press 

Stable URL: https://www.jstor.org/stable/43383672

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide 
range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and 
facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org. 
 
Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at 
https://about.jstor.org/terms

Indiana University Press  is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access to 
The Turkish Studies Association Journal

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms

https://www.jstor.org/stable/43383672


 Chasing the printed Word: Press
 Censorship in the Ottoman Empire,

 1876-1913

 Ipek k. yosmaoGlu
 Columbia University

 The literature on press censorship in the Ottoman Empire has generally as-
 sociated this practice most strongly with the reign of Abdiilhamid II. Depict-
 ed as a time of collective paranoia, and certainly not lacking in anecdotes
 that support its reputation, this period has served as the default context for
 censorship for the limited number of works on the subject. It is relatively
 recently that we have come to look at the life and times of arguably the most
 notorious of all Ottoman sultans from a different perspective, and despite an
 encouraging interest in print culture in the Ottoman Empire exemplified by
 the works of Palmira Brummett and Elisabeth Frierson, the history of the Ot-
 toman press and its battle with state authority remains largely untold.1 This
 article, therefore, is an attempt to fill the gap by providing a brief sketch of
 the Ottoman press censorship's evolution from a set of ad hoc measures into
 an institutionalized form of social and political control.

 The fact that July 24th- the day that marks the end of the anden régime
 with the reinstatement of the constitution- is still celebrated as "national

 press day" in Turkey attests to the unchallenged legacy of the Young Turk
 period as one of liberalism, during which the press, quiet and suppressed
 under Hamidian autocracy, rejoiced in its new-found freedoms. However, a
 closer look at the period demonstrates how, once the euphoric days follow-
 ing the revolution had passed, the Committee of Union and Progress did not
 even wait for a significant challenge to its authority before suppressing the
 country's civil institutions, including its press. Continuities from the pre-
 ceding era were common, such as the inefficiency of the measures taken, but
 departures were also significant; witness, for example, the phenomenon of

 'On state ideology during the reign of Abdiilhamid II, see Selim Deringil, The
 Well-Protected Domains: Ideology and Legitimation of Power in the Ottoman Empire, 1876-1909
 (London and New York: I.B. Tauris, 1998). Satire magazines of the revolutionary period
 are the subject matter of Palmira Brummett's Image and Imperialism in the Ottoman
 Revolutionary Press, 1908-1911 (Albany: State University of New York Press, 2000); and
 women's press during the Hamidian period has been scrutinized by Elizabeth Frierson
 in "Unimagined Communities: State, Press and Gender in the Hamidian Era" (Ph.D. dis-
 sertation, Princeton University, 1996).

 The Turkish Studies Association Journal 27:1-2 (2003), pp. 15-49

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 devising regulations that banned books and periodicals without ever using
 the word "censor" in bureaucratic correspondence.

 This article is a case study of censorship as a mechanism of political con-
 trol, and it focuses more on censorship as a "process"- an indicator of the
 current political climate and state modernization- than on the print culture
 that was subject to censorship. Therefore, most of the sources used here are
 drawn from state archives and tell the story of censorship as it was exer-
 cised, and only cursory references are made to the texts that were actually
 censored. In the following pages I first provide a description of the legal
 framework for censorship before the reign of Abdülhamid II. A discussion
 of Hamidian censorship with respect to its legal and political formulations
 follows this introduction. The next section gives a brief description of the
 major developments after the revolution of 1908, followed by an analysis
 of the legal changes and the increasing prominence of the Ministry of the
 Interior in the redefinition of press censorship under the Young Turks. Fi-
 nally, we go back to the foreign post offices, those recurrent nightmares of
 central authority during both the reign of Abdülhamid II and the rule of
 the Committee of Union and Progress, to delineate further continuities and
 contrasts between these two periods in terms of the political culture they
 fostered.

 An Overview of the Legal Framework until the Reign of Abdülhamid II
 Conversation between Karagöz and Hacivat; Karagöz's hands are tightly

 wrapped in chains:

 Hacivat: What's up with these chains?
 Karagöz: It's called "freedom within the limits of law," Hacivat.2

 2Hayâl, February, 1877.

 16

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 The Ottoman state devised mechanisms in order to control printed mate-
 rial as a gradual response to the development of a print culture, which hap-
 pened relatively late, around the middle of the nineteenth century. These
 mechanisms, in their origins, were case- and need-based provisions. The
 first Ottoman Turkish newspaper Takvim-i Vekâyi (The Calendar of Events)
 appeared in November 1831 during the reign of Mahmud II, under the ini-
 tiative of the Sultan himself.3 It was followed in 1840 by Cerîde-i Havâdis
 (Register of News), published by an English resident of the Empire, William
 Churchill. This newspaper was subsidized by the state and eventually turned
 into a semi-official gazette.

 Until the publication of the first private daily in Ottoman Turkish in 1860,
 these two papers constituted the rather meager inventory of the Ottoman
 press. The state did not issue any laws or provisions directly dealing with
 the dissemination of information in this period, the only exception being
 a communiqué issued on June 11, 1849, by the Ministry of Foreign Affairs
 requiring every embassy to notify the Ministry before publishing books and
 periodicals.4 During this period, the Ministry of the Interior's authority did
 not yet extend to the press; control was in the hands of the Ministry of For-
 eign Affairs, probably because imports and embassy publications continued
 to outweigh domestic publication in Ottoman Turkish. In 1857, more formal
 press regulations were issued requiring Ottoman citizens to apply to the
 Council of Education and the Ministry of Police to obtain publication licens-
 es.5 A Matbuât Miidiirliigii (Administration of Press Affairs) was established
 in 1862, 6 and equipped in 1864 with a new Press Regulation that would allow
 it to keep closer tabs on the two privately-owned newspapers, Terciimân-i
 Ahvâl [interpreter of Conditions] and Tasvîr-i Efkâr (Depiction of Ideas), in
 which criticism of the government was increasing. The 1864 Press Regula-
 tion was in effect an adaptation of the 1852 Press Law of Louis Napoléon
 Bonaparte.7 Described as "[one] of the most ingenious punitive-censorship

 3The gazette was apparently inspired by the Vekâyi-i Misriye [Egyptian Events], es-
 tablished by the sultan's archenemy, Mehmed Ali, in 1828 in Egypt. According to Ahmed
 Emin Yalman, The Development of Modern Turkey as Measured by Its Press (New York:
 Columbia University Press, 1914), 29-30, Mahmud II paid attention even to the stylistic
 details of this first official gazette of Ottoman news.

 'Server Iskit, Tiirkiye'de Matbuat Idareleri ve Politikalan (Ankara: Basin ve Yaym
 Umum Müdiirlügü, 1943), 5.

 5Ibid., 10.

 There is disagreement on the precise date of the foundation of this bureau:
 According to Alpay Kabacali it was founded around 1858- Baflangicindan Giiniimiize
 Tiirkiye'de Basin Sansiirii (Istanbul: Gazeteciler Cemiyeti, 1990), 22- whereas iskit holds
 that it should have been formed around 1862: Tiirkiye'de Matbuat idareleri, 14.

 7lbid., 14.

 17

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 laws of nineteenth-century Europe,"8 the regulations were disproportion-
 ately-or preemptively- limiting for the embryonic Ottoman Press. Ottoman
 subjects and foreigners were required to apply to the Ministry of Education
 and the Ministry of Foreign Affairs respectively to obtain a license before
 starting publication, and these licenses could at any point be suspended or
 annulled by the state if it was deemed necessary. Punitive responsibility was
 shared by the editor and the publisher, who would sign each issue of the
 periodical and send a copy to the Administrator of Press Affairs in the capi-
 tal, or to the governor in the provinces. These regulations also listed what
 would constitute a press offense and the corresponding punishment. The
 definitions were quite vague at times, which gave the censors full discre-
 tionary capacity. They also provisioned that the publication of a newspaper
 could be suspended or its license definitively annulled if prosecuted three
 times by courts within a time span of two years.9

 Muhbir (The Informer) was the first victim of the new Press Regulations.10
 The paper, owned by Filip Efendi, was effectively run by its editor-in-chief
 Ali Suâvi, who was extremely critical of the government, especially in regard
 to the crisis breaking out in Crete.11 It was an entirely different topic, how-
 ever, and not even an article, but a "reader's letter," penned by none other
 than Suâvi himself, on the concession of the fortress of Belgrade, that got
 the paper closed down on March 8, 1867.12 An ordinance forwarded to news-
 papers a few days later expressed that the state wanted to "grant a certain
 extent of liberty" to the press, but it could not permit the dissemination
 of "mind-confusing lies."13 When Ali Suâvi fled the increasingly oppressive
 climate of the Ottoman Empire and started publishing Muhbir in London on

 8Robert Justin Goldstein, Political Censorship of the Arts and Press in Nineteenth-Century
 Europe (London: Macmillan Press, 1989), 44.

 9lskit, Tiirkiye'de Matbuat ¡dareleri, 15-18.
 10Kabacali, citing an article published in Terciimân-i Ahvâl (1866, no. 789), ar-

 gues that the first newspaper to be closed down was actually Mecmuâ-yi Havâdis ,
 (Baçlangicindan Günümüze , p. 27). However, there are no surviving copies of this periodi-
 cal, and given the large impact of Muhbir' s closing down, I find it appropriate to cite it
 as the first example of punitive censorship following the 1864 Regulation.

 "Ali Suâvi, an important figure among the "Young Ottoman" political dissidents,
 is best remembered as the mastermind of the Çiragan Vak'âsi (Çiragan Incident), an
 unsuccessful popular coup attempt to depose Abdülhamid, which resulted in Suâvi's
 death. For a detailed biography see Hüseyin Çelik, Ali Suâvi ve Dönemi (Istanbul: îleti§im
 Yayinlari, 1994).

 12lskit, Tiirkiye'de Matbuat t dareleri , 22.
 13Ibid., 25. Journalists referred to this ordinance with a pun as the "Ali Ordinance"

 from "kararnâme-i âli," ali both meaning sublime or grand and also being the name of
 the Grand Vezir notorious for his arbitrariness.

 18

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 August 31, 1867, he was also initiating a tradition in Ottoman political op-
 position, namely, expatriate journals.

 The Grand Vezir Mahmud Nedim Pa§a tightened the state's control over
 the press even further. His first strategy was appeasement, which did suc-
 ceed in luring the leading dissidents to return home. These figures were
 then tucked into cushy but inconsequential posts in remote corners of the
 Empire.14 During his second term in office, coercion gradually replaced ap-
 peasement. A government decree issued on April 17, 1876, identified the
 problem of "smuggled publications" for the first time. This decree ordered a
 "certificate of approval" mandatory for every publication. It further required
 the "checking and examination" of all publications coming from abroad. In
 addition to these measures, a financial disincentive for the press was also
 introduced in the form of a stamp duty imposed on each published copy of
 a newspaper.15 An official order published in the daily Sabah (Morning) on
 May 8, 1876, banned the publication of any issues related to government
 or international affairs unless the information was approved by an official
 authority. It was modified only four days later: all newspapers were to be
 inspected before publication by the officials of the Administration of Press
 Affairs in Istanbul, and by appointees of local governments in the provinces.
 16 The order, which the press immediately protested by running entirely
 blank or black pages, was declared void shortly after the dethronement of
 Sultan Abdülaziz in May 1876. However, the reprieve was very short-lived: a
 new "warning" was published in the official gazette on June 20, 1876, requir-
 ing the papers to obtain the approval of the Administration of Press Affairs
 before publishing on governmental issues.17 Censorship was re-established
 and it would only become more pervasive during the reign of Abdiilhamid
 II, who replaced the mentally unstable Sultan Murad V and ascended the
 throne on August 31, 1876.

 The first Ottoman Constitution that Abdülhamid II vowed to protect in
 December 1876 had guaranteed a degree of liberty to the press in its twelfth
 article, which stated "press is free within the limits of law." The law in ques-
 tion was none other than the 1864 Press Regulation, the limits of which had

 "For instance, Namik Kemal, the great literary figure and arguably the most
 prominent young Ottoman, was appointed governor to Gallipoli.

 "Stamp taxes were used commonly in Europe during this period, in the Nether-
 lands, Belgium, Austria, France, Germany, and Britain. In Britain the stamp tax seriously
 hindered newspaper circulation between 1815 and 1836. Goldstein, Political Censorship,
 52-54.

 16 iskit, Türkiye'de Matbuat idareleri, 50.
 "For a description of the flow of events and celebrations, see Cevdet Kudret, Ab-

 diilhamid Devrinde Sansiir (Istanbul: Milliyet Yayinlan, 1977), 10; Yalman, Development of
 Modern Turkey, 49-52.

 19

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 been learned the hard way by many members of the Ottoman press. Theodor
 Kasap, the founder of Diyojen (Diogenes), Hayal (Dream- Ottoman Puppet
 Theater) and Çingirakli Tatar (Courier with Bells),18 major satire magazines of
 the Tanzimat era, ridiculed this "guarantee" quite effectively by displaying a
 chained-up Karagöz on the cover of Hayâl; so much so that he was sentenced
 to three years in prison for this one cartoon.19 But these were still relatively
 more liberal days, in which satire magazines were printed within the Em-
 pire even though their existence depended on staying on the good side of
 the Administration of Press Affairs. As soon as Abdülhamid II replaced the
 parliamentary régime with his absolute rule through a hand-picked palace
 clique, the satire magazines were the first to be silenced.

 The Establishment, Expansion, and Extent of Hamidian Censorship:
 A conversation between Beberuhi and Karagöz in the satire magazine Be-

 beruhi :

 Beberuhi: The Sultan [Abdülhamid II] wants to know where Geneva is. He is
 told to address himself to the French Ambassador, who answers that Geneva

 is not in France. After thinking for a long time, the entourage of the sovereign
 remembers that Geneva must be in Italy. Decorations and money are prepared.
 Italy takes the money and replies that there are no Turks in Genoa: general
 stupefaction. "Why don't you ask Miinir Pa§a? Idiots!" says the Sultan. Miinir
 Pa§a replies that Geneva is in Switzerland. The Sultan learns that Switzerland is
 a Republic and loses his mind.

 Karagöz: Get out, Beberuhi, you're kidding! The Sultan could not have lost what
 he does not have to begin with.20

 On December 1897, more than twenty years after Abdülhamid II's acces-
 sion to the throne, when his intricate and somewhat bizarre network of spies

 "Theodore Kasap also published a Greek version of Hayal His collaborators were
 Namik Kemal, Ebuzziya Tevfik, and [Çaylak] Mehmet Tevfik. Namik Kemal contrib-
 uted the famous Kedi Mersiyesi (Cat Elegy) to Diyojen in 1872 after the termination of
 Mahmud Nedim Pa§a's first term in office. The cat in question was none other than the
 Grand Vezir who had just fallen from grace. The elegy became an instant hit, reprinted
 and turned into a song, the sheet music for which quickly sold out. See Turgut Çeviker,
 Gelķim Sürecinde Türk Karikatūrā, 2 vols. (Istanbul: Adam Yayincilik, 1986), 67-72, 124.

 19It is rumored that Kasap's sentence was particularly harsh because of his transla-
 tion, years earlier, of Molière's l'Avare into Ottoman Turkish under the title Pinti Hamit
 (Hamid the Miser), which must not have pleased the royal namesake. See Teodor Kasap,
 Pinti Hamit : Beçfasildan ibaret mudhikedir (Istanbul: Çingirakh Tatar Matbaasi, 1873).

 20Beberuhi, April 1, 1898, quoted in Ministère des Affairs Étrangères (Henceforth
 MAE), France, vol. 393 (Constantinople, Presse et Censure).

 20

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 and censors had been spread around the "protected domains" and elsewhere
 in a relentless search for "mind-confusing" lies in print, the French Minister
 of Foreign Affairs Gabriel Honataux received a telegram from the Republic's
 Embassy in Istanbul, relating to him that the Sultan had been gravely in-
 sulted by the first issue of the Turkish-language journal Osmanli, apparently
 published in Paris. The telegram also reported that his majesty felt "there is
 solidarity between the chiefs of state, who should protect each other against
 revolutionaries and anarchists."21 Honataux's response a day later signified
 the extent of his solidarity with Abdiilhamid II: "There is no one here that
 knows about the existence of Osmanli [sic]. It is probably one of those leaflets
 without any influence or impact that are published in infinite numbers, a
 sample of which was addressed to the Sultan with the simple purpose of be-
 ing seized."22 In any case, the Minister pointed out, it was necessary that the
 place of publication of the journal be indicated. Despite Honataux's appar-
 ent irritation, it seems that another request was made for a ban on the jour-
 nal, to which he replied on December 20, 1897: "[t]he information [...] that
 you have transmitted to me is completely false. It is notably inaccurate that
 Osmanli [sic] is published in Paris. That journal is published in Geneva."23

 One is tempted to think that Honataux's correspondence with the French
 Embassy had been leaked to the editor of Beberuhi given the conversation
 between Beberuhi and Karagöz quoted. On the other hand, the Ottoman au-
 thorities' difficulties with establishing the origins of "harmful publications"
 were not limited to the case of Osmanli ; neither were Osmanli and Beberuhi

 the only two opposition papers published in Geneva. In fact, at least twenty
 more Young Turk journals had their headquarters in this city at one point
 or another during the reign of Abdiilhamid II, which makes it more likely
 that every censor in the administration, however ignorant of geography,
 had learned exactly where it was.24 However, the correspondence and the
 imaginary dialogue reflect two major qualities of Hamidian censorship: its
 ubiquity and its ineffectiveness.

 As with other aspects of Abdiilhamid II's autocracy, control over the press
 was also tightened gradually. Periodicals were hit hard early on; other print-
 ed works such as scientific books and pamphlets that could circulate easily
 during the first decade of his reign were found harmful in later years. The
 new political system introduced and propagated by Abdiilhamid II with the

 21MAE, vol. 393, f. 570.
 22MAE, vol. 393, f. 670.
 23MAE, vol. 393, December 20, 1897. Honataux to Embassy in Constantinople.
 24§ükrü Hanioglu cites fifty-eight journals published by Young Turks in exile dur-

 ing Abdiilhamid ITs reign, twenty-three of which were published in Geneva. M. Çiikrii
 Hanioglu, The Young Turks in Opposition (Oxford and New York: Oxford University Press,
 1995), 375-376.

 21

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 aid of the palace clique ensured that demonstration of personal loyalty to
 the sultan was the only means of promotion. Earning the favor and bless-
 ings of the sultan was seen as a zero-sum game, where one person's gain
 would mean another's loss, and it was not possible to escape this morally
 ambiguous competition through neutrality; one was either with the sultan
 or against him. These principles applied not only to the very high echelons
 of bureaucracy, but permeated each level of society involved in the current
 political culture, including the press. The control mechanism generated by
 this unique political culture had two major components: self-censorship
 and informing.

 Self-censorship functioned in more subtle ways during the earlier years
 of Abdülhamid II's reign,25 but reached preposterous levels in a few years,
 not only in its avoidance of publishing words that might be associated with
 subversion, but also in the compilation of lists of words that might offend
 the Sultan personally. Politically subversive words banned in dictionaries
 included constitution, parliament, bomb, dynamite, dictator, anarchism, ni-
 hilism, free, liberty, socialism, Darwinism, democrat, discipline, clique, cleri-
 cal, conservative.26 When one of these words did find its way into a diction-
 ary, its "translation" was significantly truncated. For instance, in the 1901
 edition of §emseddin Sami's French-Ottoman Turkish dictionary, the word
 "révolution" was defined simply as "The turning of celestial objects on their
 orbits, and the period for this journey."27 In addition to these, there were

 "See, for instance, the English translation of Khayr al-DTn al-Tūnisfs (Hayreddin
 Papa's) famous treatise Aqwãm al-masãlik fi ma'rifat ahwãl al-Mamālik ." (Khayr al-DTn al-
 Tūnisī, The Surest Path: The Political Treatise of a Nineteenth Century Muslim Statesman , trans.
 Leon Carl Brown [Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1967], 162.) Hayreddin
 Pa§a, who supported a parliamentary political system, had also surprisingly served as
 Grand Vezir to Abdülhamid II for a brief term. This is how he defined "freedom of the

 press" in the Arabic original of his work: "... there remains to the public something else
 which is called the freedom of the press, i.e., no one can be prevented from writing
 what seems to him to be in the public interest in books or newspapers which can be
 read by the public. Or anyone can present his views to the state or the chambers even if
 this includes opposition to the state's policy The same excerpt was translated in the Ot-
 toman Turkish edition published in Istanbul in 1879: "[t]he [liberty] of people to write
 in books and newspapers their personal opinions concerning the affairs and events that
 they obtain information about, with the purpose of presenting these to the views of the
 state and the deputies of government, and to render possible the rejection of actions
 that are against the accepted norm." (Hayreddin Pa§a, Mukaddime-yi akvem iil-mesalik
 fi marifet-i ahval il-memâlik terciimesi, trans. Abdurrahman Efendi [ístanbul: El-Cevâib
 Matbaasi, 1879], 127.)

 "Examples from a list of words, the entries of which in a dictionary were not al-
 lowed. Kabacah, Baslangicindan Günümüze, 66.

 27§emdseddin Sâmi, Dictionnaire Français-Turc , (Istanbul: Imprimerie Mihran 1901),
 1913.

 22

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 unmentionable words like the notorious "nose," in (avoiding) allusion to the
 Sultan's rather protruding facial feature. Hiiseyin Câhid, a prominent jour-
 nalist of the period, could not help wondering:

 If someone were to tell Abdülhamid that the word "nose" was forbidden in the

 Press, how would the people around him explain this? Would they say to the
 caliph of the earth: Your majesty, you have quite an ugly nose, that is why we
 banned this word...28

 The paranoia surrounding words was not the only pathology caused by
 exaggerated efforts to prove unconditional loyalty to the Sultan. Civil ser-
 vants, or simple subjects, vying for opportunities to display zealousness that
 would presumably assist them climbing the bureaucratic or the social ladder,
 did not shy away from reporting breaches perceived to threaten the stability
 of the Sultan's domains, often informing on other clerks or officials. They
 wrote their suspicions incessantly to any authority that they hoped would
 read, contributing further to the atmosphere of uncertainty and mistrust.29

 "Jurnal" was the name given to these reports sent directly to Yildiz Palace
 informing the Sultan of the alleged subversive activities. Jumáis completed
 the panopticon of Hamidian autocracy, because they were written and sent
 not only by the known or secret spies on the palace's payroll but also by
 simple subjects who hoped for remuneration or who were simply attempt-
 ing to comply instead of being labeled a dissident. After the reinstatement
 of the Constitution in July 1908, some twenty thousand of these were found
 in Yildiz Palace, and a commission was set up for their classification and
 registration. Probably much to the benefit of public peace, the commission
 decided to destroy these letters, many of which were actually written by op-
 ponents of the regime.30

 Considering the magnitude of the regime's concern with controlling the
 flow of information in print, the Hamidian period witnessed a surprisingly
 modest amount of legislation concerning censorship. In contrast with the

 28Hüseyin Câhid [Yalçm], Edebî Hâtirâlar (Istanbul: Akçam Kitaphanesi, 1935), 108.
 Hiiseyin Cahid refers to the sultan as "the caliph of the earth" in a tongue-in-cheek
 fashion, since this was a classical title revived by Abdülhamid II himself.

 29For instance, the kàymakam (sub-governor) of Jaffa was urged to send reports to
 the Ministry of the Interior concerning the infiltration of "harmful" publications from
 the special province of Egypt and abroad after receiving letters from a conscientious
 Bedirhanzâde Mehmed Sâlih, who threatened that he would "inform the proper au-
 thorities" unless the kaymakam fulfilled his responsibilities. Baçbakanlik Osmanli Argivi
 (henceforth BBA) Bâb-i Âli Evrak Odasi (henceforth BEO), Mümtäze Misir, 37/2.

 30Asaf Tugay, Ibret:Abdülhamid'e Verilen Jurnallerve Jurnalciler (Istanbul: Okat Yayinevi,
 1960), 17-22. The actual figure was probably much larger.

 23

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 Young Turk period that followed, when censorship authority was centralized
 under auspices of the Ministry of the Interior, during Abdiilhamid II's reign
 the task was spread over a vast number of bureaus and ministries. Within
 the first year of his ascending the throne, when the parliament had not yet
 been disbanded, the first debates concerning dissemination of printed ma-
 terial were prompted by the satire press. Some deputies defended an out-
 right suspension of all satire magazines, which they portrayed as "immoral
 and redundant," while others warned that periodicals of this sort were an
 expression of free speech and only banned in "countries like Russia."31 The
 Meclis-i Âyân (Senate) finally amended a revised version of the 1864 Regula-
 tion on May 24, 1877, and ruled out a ban on satire magazines- a decision
 that would soon prove insufficient to save the satire magazines from the
 wrath of the Hamidian regime.32

 This modified version of the 1864 Press Regulations remained valid in
 theory through Abdiilhamid II's reign, but press affairs were in practice
 administered through arbitrary measures. After 1878, the inspection of all
 printed material, as well as printing houses and theaters, was placed under
 the authority of Matbuat Miidūrliiģii (Management of Press Affairs), which
 was overseen by the Ministries of Police and of Education.33 In 1885, a new
 bureau was established within the Ministry of Foreign Affairs, entitled Mat-
 buât-i Ecnebiye Miidiirliigii (Administration of Foreign Press Affairs).34 This
 bureau was responsible for inspecting foreign language material, domesti-
 cally printed as well as imported. The Ministries of Commerce and Com-
 munication were also involved in the censorship process, since the really
 "dangerous" publications came from abroad.

 Yildiz Palace, the headquarters of the Hamidian regime, was the desti-
 nation of regular reports on "harmful" publications drafted by various bu-
 reaus, such as the branches of the Ministries of Communication, or by gover-
 nors.35 While censorship was the task of governorships or customs bureaus

 31Turgut Çeviker, Geliçim Siirecinde Türk Karikatūru, 3 vols. (Istanbul: Adam Yaymcilik,
 1986).

 32îskit, Tiirkiye'de Matbuat tdareleri, 70.
 33lbid„ 112-114.
 34lbid., 80.

 35For instance, in 1902 the governor of Beirut sent to the Sublime Porte a report
 listing the papers banned from entering the empire and the reasons for the ban. Some
 of these papers were Al-Hayât, Al-Ahrâm, Al-Hakim, Al-Cerîde, and Al-Mu eyyed in Arabic,
 and Journal de Caire and Le Figaro in French. It is interesting to note that the governor
 proposed a ban only for certain issues of these papers, and the memoranda were sent
 at least a week after each of these papers had been published. (BBA, BEO Miimtâze,
 Misir, 37/2.) Given that these dispatches would take another week to reach the imperial
 center, it is reasonable to assume that the same papers would have already entered
 circulation within the Empire from other customs points.

 24

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 in the provinces, and of ministries in Istanbul, it was also common practice
 to have a censor from the Ministry of Education in the customs and mail
 offices. One of the novel legal arrangements of the period was the Law of
 Printing Presses of February 22, 1888.36 According to this law, publishers of
 books and periodicals were required to obtain licenses from the Ministry of
 Education in Istanbul prior to publication. In the provinces, governors were
 authorized to issue such licenses. Police officers were authorized to search

 bookshops.37
 Both punitive (post-publication) and preliminary (pre-publication) cen-

 sorship were in effect during this period, even though the press had been
 rendered incapable of publishing any material worth censoring. All news-
 papers and journals of this period were granted state subsidies, which were
 aimed at not simply keeping them afloat but rather at strengthening the
 Palace's sway through an alternative strategy of appeasement. The first edi-
 tions of all dailies, which were called prova (proofs), were first inspected by
 the paper's editor, who carried punitive responsibility, and then sent to the
 censor's office, where they were double-checked before circulation.38

 Despite these measures, violations could and did occur, and the lack of
 an articulate Press Law clearly defining the boundaries of press offenses
 empowered the censors in their quest to earn favors by "discovering" vice
 where everyone else failed to see it. Even the official gazette, Takvim-i VekâyU
 was not exempt from the scourge of the unforgiving censor.39 This resem-
 bled the fate that befell the state's official printing house, Matbaa-i Âmire,
 which was closed down in 1902. One of the tasks of this printing house was
 to publish the salnâmeler (state yearbooks or almanacs of statistics), about
 which Abdülhamid II was particularly sensitive. These almanacs were pub-
 lished every year along with a copy of the constitution, which was in theory
 still valid, even though the very act of publishing the word "constitution"
 would almost certainly end up in banishment for the editor who dared to
 do so.40 That year, the salnâme's gold illuminated panel, which included a

 36iskit, Tiirkiye'de Matbuat Idareleri , 82.
 37It is worth noting that this law also included regulations on printing house floor

 plans: the doors could not be locked, and there would be no passages, doors, or win-
 dows between the printing house and the neighboring buildings.

 38Ahmet Ihsan Tokgöz, Matbuât Hatirâlarim , ed. Alpay Kabacali (Istanbul: Ileti§im
 Yayinlan, 1993), 70-71.

 39It was closed down immediately after publishing a routine announcement of a
 state official's termination of mission, because the letter "eliflâm" in "hasbelicab" (as
 necessary, referring to the termination) was misspelled which made the word read like
 "hasb-lâ-icab" (unnecessary). Re§id Miimtaz Pa§a, who was the secretary of the Ministry
 of the Interior responsible for the paper, was also permanently removed from govern-
 ment office. Tokgöz, Matbuat Hatirâlarim , 75.

 40It is commonly accepted that Abdülhamid had suspended the constitution along

 25

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 composition in celt dívaní script describing the ascension of Abdiilhamid II
 to the throne, had mistakenly been bound to the volume up-side-down. For
 some opportunists, who lost no time informing the palace, this was enough
 proof that the real implication was a desire to see the sultan himself toppled.
 The Matbaa-i Âmire was shut down; its doors sealed, and it remained closed
 until August 4, 1908, when it was reopened by the new regime's Minister of
 Education.41 The saluâmes were reprinted in Ahmed ihsan's privately owned
 printing press, under the close scrutiny of officials called upon the request
 of íhsan himself, who wanted to make sure that every precaution was taken
 to preempt further trouble.42

 Scholars of the period have recently attempted to place Hamidian cen-
 sorship in a more complex framework than those of Oriental despotism and
 social hysteria. Elizabeth Frierson, for instance, deducing from the evidence
 that she presented concerning the women's press of the period, argued
 that

 [c]ensorship was not operating as the dead hand of the state, or even as a multi-
 plicity of highly effective enforcers busily inspecting and shutting down press-
 es in uniform accordance with the letter and spirit of Press Laws, Rules and
 Regulations ... [t]he corpus of laws and regulations dealing with the press rep-
 resented a fluid environment which could be navigated by bureaucrats and by
 journalists to allow considerable leeway in publication ... [t]he laws and regula-
 tions were tools of considerable precision, which were used in as many ways as
 there were bureaucrats and journalists to use them.43

 I would agree with the above observation, with the significant reserva-
 tion that the "fluid environment" of laws and regulations that ensured a
 limited degree of leeway for journalists could just as easily work to their
 detriment as to their advantage. Survival required, in addition to a strin-
 gent application of self-censorship, a pledge of allegiance to the system that
 was performed in ways that confirmed the status of the Hamidian Press as
 a mouthpiece of the regime. For instance, Hanimlara Mahsus Gazete (Newspa-

 with the parliament, but in theory the constitution was valid throughout Abdiilhamid
 ITs reign, and he made the point by having it published every year in the text of the
 salnâme. Tokgöz, Matbuât Hatirâlanm , 111-112.

 41lbid., 110-111.
 42It was a wise decision on ihsan's part not to trust the inspection of the censors:

 apparently another stray "elif " in the type set had changed the word from "rightful" to
 "unrightful." Since it was a reference to Abdiilhamiďs accession to the throne, Ahmet
 ihsan saved himself from a guaranteed exile sentence. Tokgöz, Matbuât Hatirâlanm,
 113-114.

 43Elizabeth Frierson, "Unimagined Communities," 289.

 26

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 per for Women), which Frierson focused on, could maintain a fourteen-year
 publishing record not only through wise management decisions such as ac-
 cepting imperial patronage in the form of direct subsidies from the Palace,
 but also thanks to a less savory and more active complicity in the system
 ensured by jumáis diligently dispatched to the Palace by Fatma Aliye Hamm,
 its most prominent contributor.44 Furthermore, it must be noted that, rather
 than the mot-à-mot enforcement of laws and regulations, it was their ab-
 sence that made it easier to establish an arbitrary control over the press.
 The definition of a press offense and its punishment were left under the
 discretion of the bureaucrats on a case-by-case basis.

 However, Hamidian censorship also had an Achilles' heel in the foreign
 post offices operating within the Empire. Despite the zeal of the enthusiastic
 army of censors, spies, petty clerks, and customs officials, their otherwise
 able hands were effectively tied when "harmful" publications were mailed
 directly to these offices and picked up by non-Ottoman nationals. One of the
 Ottoman Empire's many concessions to the European powers arising from
 its financial woes, foreign post offices were exempt from the legislation that
 applied to their domestic counterparts. This was a loophole that was easily
 discovered and exploited by the opposition abroad, as well as in the prov-
 ince of Egypt, which, thanks to its "special" status, had quickly become a
 Mecca of dissidents. Journals were sent in packages to these offices, where
 they would be picked up by the addressee and taken home to be distributed
 through a network, or simply passed from hand to hand. The police were fast
 to figure out this rather transparent scheme, and started searching people
 leaving foreign offices with "suspicious packages," which made it necessary
 to enlist the help of non-Ottoman nationals for pickup and delivery.

 The Hamidian regime's standard method of controlling the "damage"
 done by periodicals infiltrating the country through foreign post offices was
 to dispatch "verbal notes" from the Ministry of Foreign Affairs to the Embas-
 sy of the relevant country, demanding the interception of these publications
 at the post office. In general, they specified the publication by title, date,
 and number, instead of issuing a blanket order against certain publications,
 even though this implied that the lists would be endless and a new "verbal
 note" would be necessary eveiy other day. Especially during the later years
 of Abdülhamid II's reign, the lists could and did include in addition blanket
 statements such as "all illustrated journals containing images related to the
 assassinations committed against their majesties the King of Italy and the
 Shah of Persia," "all historical newspapers for the year 1908 published in
 France," or "all journals published in Paris on February 29, 1908." Banned
 book and journal titles included, in addition to the usual suspects like Paul

 "Tugay, ibret, 37.

 27

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 Fesch's Constantinople aux derniers jours d'Abdul-Hamid , titles that seemed to
 have ended up in the list quite arbitrarily. For instance, "Dictionnaire Théol-
 ogie Catholique," or "manael of artificial limes [sic]" were asked to be in-
 tercepted at the post office.45 The violation that warranted their censure
 could have been as "grave" as a caricature of Abdülhamid II or as minute
 as the mere mention of a "mind-confusing" word. The sky was the limit for
 the censors, who could read subversion in practically anything printed on a
 piece of paper, be it a tram ticket or a cognac label, or a pamphlet on "Mo-
 nism."46

 Some of the banned materials were "smuggled" into the country hidden
 in larger packages, printed on very fine paper that made it easier to conceal
 the contents. Nevertheless, it seems that this was not a necessary precau-
 tion before 1899-1900, years during which the Sublime Porte intensified its
 attempts to curtail the brokerage of foreign post offices in the dissemination
 of banned material. A letter of the French Consul in Syria to Ambassador
 Cambon in Istanbul reveals that forbidden journals came "wrapped in vari-
 ous leaflets," but in such a condition that a "simple inspection" would expose
 them immediately. The Consul asked how to proceed in such a situation.47
 Cambon's response to this inquiry was that any action on the consul's part
 would be "excessive," since they were not mailed in a "conspicuous man-
 ner."48 In fact, the French Foreign Ministry officials were extremely reluc-
 tant to accommodate the Sublime Porte's repeated demands to search and

 45MAE Sublime Porte to the French Embassy in Constantinople, vol. 392, April 24,
 1891; vol. 393, February 13, 1897; vol. 394, August 8, 1900; vol. 395, September 2, Novem-
 ber 23, December 28, and December 31, 1907. These pages refer only to the examples
 cited above; it is well beyond the efforts of an individual researcher to give a complete
 count of the verbal notes extended by the Porte, since they were being issued practical-
 ly every other day. Paul Fesch's book, Constantinople aux derniers jours d'Abdul-Hamid, was
 published in Paris in 1907; the dictionary mentioned is probably Dictionnaire de théologie
 catholique , that had started publication in 1899, and the "manael" could be George E.
 Marks's Manual of Artificial Limbs (New York: A.A.Marks, 1905).

 46The tram tickets were reprinted because the destination "Sultan Mahmud,"
 which stood for the neighborhood around the tomb of the sultan, was printed in the
 old tickets. Since passengers could throw away pieces of paper with the name of the
 sultan printed, it was suggested that the destination name should be changed (Kabacali,
 Baçlangicindan Giiniimiize , 71-72). A jurnal written by Müstecabizäde Ismet Bey reported
 that the matchboxes imported from England had a color like blood, the brand-name
 was written in the shape of a sword, and furthermore, the word "union" was printed on
 them (Tugay, ibret, 29). Apparently Ottoman censors were not the only ones threatened
 by the power of certain words; a similar incident was witnessed in Austria around the
 same time, and the word "liberte" painted on some china boxes imported from France
 was erased by authorities (Goldstein, Political Censorship , 41).

 47MAE, vol. 393, Consul Souhart to Cambon, June 26, 1896.
 48MAE, vol. 393, Cambon to Souhart, July 21, 1896.

 28

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 intercept packages at their post offices. The policy advised by the French
 Ministry of Foreign Affairs to the post office administration in the Empire
 was to avoid "violating the privacy of correspondence" and compromising
 the "good reputation" of their institution.49 It was understood that a blind
 eye would be turned on "suspicious packages" as long as they were sealed.
 The only compromise that French officials were willing to grant the Sublime
 Porte so that their bureau did not "serve as a transmission agent for writings
 injurious to the Ottoman government," was to agree to intercept and return
 to sender publications that arrived unsealed- which was almost never the
 case.

 The Palace, growing increasingly irritated by this state of affairs, asked
 permission to place inspectors in French post offices in 1897.50 The attempt
 was a failure, and banned publications continued to circulate through for-
 eign bookstores and personal networks with the relative ease that they had
 always enjoyed. In retaliation, the police extended their tactics to stalking
 non-Ottoman citizens leaving foreign post offices, and seizing the publica-
 tions they were carrying. A warning was also issued that the seized publica-
 tions would no longer be sent back to their country of origin, but be held by
 customs.51

 In November 1899, a certain M. Audibert of French nationality was caught
 with fifty copies of a Young Turk journal outside the British post office. Te-
 vfik Pa§a demanded Audiberťs deportation from the country, which was re-
 fused by the French Embassy on the grounds that the sentence was based
 on an act performed illegally by the police. The matter was closed but Am-
 bassador Constans worried that this sort of incident would not stop there
 because the Porte, invoking the Washington Convention's 16th Article, had
 challenged the legal rights of foreign post offices to distribute banned pub-
 lications within the Empire. Tevfik Pa§a noted that the practice was "doubly
 abusive" since the functioning of these offices within the Empire had never
 been sanctioned by treaties.52 It would be difficult, Constans reckoned, to
 avoid ultimately giving in to the Porte's repeated demands.53 This echoed
 a sentiment that had been voiced recently by the foreign Minister Delcassé
 himself, when he reminded Constans of the established principle in dealing
 with the situation: the Sublime Porte could demand the interception of jour-
 nals arriving without a cover, but this did not extend to sealed packages.54

 49MAE, vol. 392, Department to Embassy, April 25, 1891; May 4, 1891.
 50MAE, vol. 393, Verbal note to the French Embassy, July 6, 1897.
 51MAE, vol. 394, Consul in Smyrne to Constans, October 10, 1899.
 52MAE, vol. 394, Sublime Porte, Ministry of Foreign Affairs to the French Embassy in

 Constantinople, November 18, 1899.
 53MAE, vol. 394, Constans to Delcassé, November 22, 1899.
 54MAE, vol. 394, Delcassé to Constans, October 22, 1899.

 29

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 In practice, however, it seems that the French Post Office Administration,
 with the complicity of the French Foreign Ministry, applied this principle
 only temporarily, and in cases where the publications were not of French
 origin and ranked high in the "seditious publications" list. Preserving
 French cultural and political influence continued to be the major motive of
 the Embassy in resisting Ottoman censors.55 It was this sensitivity to which
 the director of the Arabic journal Al-Ahram appealed, in his letter to Ambas-
 sador Constans dated January 16, 1900. The director complained that the
 French Post Office categorically refused to distribute their journals, which
 were published "under French influence." Besides, Al-Ahram had just been
 published in a French edition titled "Les Pyramides," a copy of which was
 presented to the Ambassador.56 Constans' reply simply stated that the distri-
 bution of banned papers by the French Post Office would not prevent their
 being seized by the police outside their bureaus. Therefore, the suspension
 had been necessary in order to avoid these regrettable scenes.57

 The Sublime Porte simply lacked the diplomatic weight necessary to en-
 force its threats effectively, and banned publications continued to pour into
 the country from the endless entry points. A letter by the director of the
 French Post Office in Istanbul to Ambassador Constans perfectly summa-
 rizes their policy toward the demands of the Porte. The letter was a reply
 to an inquiry precipitated by a complaint from the editor of the Paris-based
 "La Revue" that the journal's distribution by the French Post had been sus-
 pended in accordance with the Ottoman censor's demands. The following
 excerpt from the director's response alone is sufficient to demonstrate why,
 despite its ubiquity, Hamidian censorship was bound to remain largely inef-
 fective:

 Your excellency knows that almost all journals published in Paris except "Jour-
 nal des Débats" are banned in Turkey in a definitive manner. We distribute them,

 however, everyday, and if, occasionally, you order me to hold certain journals
 the prohibition of which has been requested by the Ottoman government with
 an insistence that makes one worry about the arrest of Ottoman subjects leav-
 ing our bureaus, or attempts [of arrests] on our postmen, I have always taken
 care, as you have kindly asked me to, to hold these journals on the day of their
 arrival, not to distribute them until one or two days later when police surveil-
 lance is loosened.58

 55MAE, vol. 395, Consul in Salonika to Constans, May 15, 1908.
 56MAE, vol. 394, M. Tahlo, Al-Ahram Director, Cairo to Constans, January 16, 1900.
 "MAE, vol. 394, Constans to M. Tahlo, January 24, 1900.
 58MAE, vol. 395, M. Agélou, director of French Post Service in Constantinople to

 Constans, March 14, 1907.

 30

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOÖLU

 Young Turks in Power
 Working conditions of the Ottoman press under Hamidian autocracy have

 often been characterized as a state of coma that would only be disturbed by
 its "liberators" in 1908. 1 would suggest, however, that this period can more
 precisely be considered a comma, rather than a coma, given that its inertia
 was charged with a significant potential for growth. Abdülhamid II did not
 put to "sleep" a full-grown press, which suddenly revived after 1908. The
 press that the Hamidian period inherited was financially weak and unable to
 sustain itself, despite its energy and political activism. Under the regime of
 Abdülhamid II it was deprived of all its political character and of its defining
 purpose of existence, namely, reporting "the news." On the other hand, by
 removing the stamp-tax on newspapers and providing subsidies, the state
 had directly assisted in the construction of an infrastructure for the press.
 More importantly, the potential for newspaper readership was broadened
 thanks to the increase in the accessibility and efficiency of public education.
 Ironically enough, most of the Hamidian regime's opponents were raised in
 educational institutions that the sultan himself had inaugurated with great
 fanfare. Public education was a sword that could cut both ways, creating
 paradoxical policy decisions for modernizing monarchies all over Europe.
 The famous words of the Russian Foreign Minister Sergei Witte would have
 characterized the dilemmas of the Ottoman Sultan just as well: "Education
 foments social revolution, but popular ignorance loses wars."59

 The revolution that ended the three-decade-long autocracy of Abdülha-
 mid II was not led by the oppressed public, nor was it centered in the capital.
 It came from military leaders in Macedonia who threatened to march on
 Istanbul with the Second and Third Armies of the Empire under their com-
 mand unless the constitution and the parliament were restored. On July 24,
 1908, the day that the proclamation of the constitution was already being
 celebrated in Selânik by thousands gathered around the Konak (Governor's
 mansion), Istanbul newspapers published, in small print, the news that elec-
 tions for a new parliament would be held soon.

 One day after this announcement, journalists in Istanbul were still hesi-
 tant about how to react to the reestablishment of the constitution. There

 was some concern that this might be a trap to identify all dissidents. In the
 recollection of Ahmet ihsan Tokgöz, the editor of Servet-i Fiinûn (The Trea-
 sure of Sciences):

 On Friday I walked to the port and bought a newspaper early in the morning.
 I was astounded by the three-line news that I read in the "official announce-
 ments" section. To be more precise, I simply could not believe my eyes. I looked

 "Quoted in Goldstein, Political Censorship, 10.

 31

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 around; the ones who were holding papers in their hands were immobilized like
 me; they were reading the lines, asking "could it be true? but with the fearful-
 ness of their souls, silenced by the execution of the oppressive regime, no one
 could utter a single word.60

 After the authenticity of the news was verified, the journalists, who had
 congregated in order to discuss their next step, decided to abolish censor-
 ship unilaterally.61 When the censors made their routine visit to collect cop-
 ies of newspapers the day after, they were asked to leave, and they complied.
 For nearly another year, the abolition of all censorship was a de facto phe-
 nomenon, although it was not yet legally recognized.62

 During the first one and a half months following the reinstatement of
 the constitution, some two hundred newspaper licenses were issued. The
 circulation figures, which had been on average around two thousand copies,
 peaked to fifty thousand for certain periodicals.63 The demand for newspa-
 per licenses was at a steady increase, but this situation was also attributable
 to the emergence of a large number of papers, the primary objects of which
 were public display and humiliation of the alleged "spies" of the Hamidian
 era. During this feeding frenzy, exhibitions of the so-called "enemies of lib-
 erty" on front pages became the custom, and the destination of Hamidian-
 stylejurna/s diverted from the Yildiz Palace to newspaper bureaus.64 Freedom
 of the press, as well as other civil liberties granted after the revolution, went
 virtually unchecked until the incident of March 31 (April 13), 1909, when a
 coup attempt to "restore the sharia" provided the Committee of Union and
 Progress with the pretext it needed to establish firmer control.

 The Committee of Union and Progress combined two legacies of opposi-
 tion to Abdülhamid II, those of exiled intellectuals and of an underground
 and more militant organization within the Empire that ultimately led the

 60Tokgöz, Matbuât Hatirâlarim, 126. Servet-i Fiinûn occupies a special place in Turk-
 ish literary history for starting a new literary trend named Edebiyât-i Cedîde (The New
 Literature). It was published continuously throughout the tumultuous period between
 1891 and 1942, except for the three years following the First World War.

 61Yalman, Gördüklerim y 62.

 62 According to Ahmet ihsan, an ordinance was sent from the Ministry of Interior to
 all the post offices stating that all correspondence and printed material were free from
 censorship as of July 30, 1908. Yalman, Gördüklerim , 144.

 "Ibid., 144-148. This figure should be read as an estimate rather than an exact
 number. On the other hand, there is no doubt that the circulation of periodicals had
 skyrocketed at this period. Tokgöz remarks that the distributors were crowding in front
 of the service door to their printing house and yelling for them to print faster. He also
 states that the circulation of Servet-i Fiinûn , which had been turned into a daily at this
 time, had reached more than twenty thousand copies (Tokgöz, Matbuât Hatirâlarim , 130).

 64iskit, Türkiye'de Matbuat Idareleri , 146; Yalman, Gördüklerim , 64.

 32

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 movement for change of regime. Divisions within what was basically a loose
 alliance between fronts united exclusively by a shared hatred of Abdülhamid
 II and his regime had already been troubling the movement during its years
 in opposition.65 When the Committee was recast as a legitimate political or-
 ganization after the 1908 revolution, these rifts widened, and a struggle be-
 tween the civil and military wings ensued, which would ultimately end with
 the dominance of the latter.

 The Committee of Union and Progress (henceforth CUP) ruled the Otto-
 man Empire after 1908 until the end of the First World War in 1918. Excep-
 tional and brief challenges to their authority were the March 31 incident in
 1909 and the opposition coalition's incumbency from July 1912 to January
 1913. Even though a parliamentary system had been adopted immediate-
 ly following the revolution, regime change was attempted and prevented
 both times through the use of military force. The only potential for a more
 "democratic" challenge by the opposition parties that were combined under
 the umbrella of Hiirriyet ve itilâf Firkasi (Party of Liberty and Consensus or
 Entente Libérale) was muted by CUP's coercion tactics during the elections
 of 1912, which were so corrupted that they came to be known as the "sopali
 seçim" (election with the stick). The election itself had been called for as a
 response to a major government crisis following a by-election in December
 1911 that had clearly demonstrated that CUP's hold on the senate and the
 parliament was no longer certain. Ironically, the Party of Liberty and Con-
 sensus took over the government not through elections, but with the inter-
 vention of a paramilitary group named Halaskâr Zâbitân (Savior Officials) in
 July 1912, ushering in the rule of what came to be called the Biiyiik Kabine
 (Grand Cabinet), which proved to be at least equally, if not more, repressive
 in its dealings with the opposition. The Biiyiik Kabine stayed in power until
 the coup of January 23, 1913, when it had to resign, literally at gunpoint. The
 coup led by Enver Bey (later Enver Paça) first restored power to the CUP, and
 shortly afterward ended this episode of what would have been multi-party
 parliamentary regime in the Ottoman Empire.

 The Legal Framework and the Ministry of the Interior
 The period 1908-1913 for the Ottoman press may be characterized by

 certain features that were shared with the Hamidian times, such as the per-
 petual troubles with foreign post offices and periodical migrations of the
 opposition abroad. After they came to power, the Young Turks did not con-
 struct a central bureaucracy from scratch. They inherited an articulate net-

 65 An exhaustive account of these years is found in M. Çiikrii Hanioglu, The Young
 Turks in Opposition, and Hanioglu, Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902-1908
 (New York and Oxford: Oxford University Press, 2001).

 33

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 work of governing that functioned as a reflection of the state ideology. It was
 exactly this ideology that the Young Turks set out to replace. The ideal of
 a "loyal subject" gave way to another ideal of "loyal citizen," whereby al-
 legiances would be paid to the system rather than the person of the sultan.
 The CUP rule also attempted to normalize the process of social and political
 control, a task that was started but not completed during the reign of Ab-
 diilhamid II. The principal demonstrations of this effort were the centraliza-
 tion of the control of press affairs under the Ministry of the Interior and
 the enactment of the first body of legislation concerning the press in 1909.
 After the constitution was reestablished, its twelfth article concerning the
 press, which stated "press is free within the limits of law," remained in ef-
 fect. As the constitution was being revised in April 1909, another clause was
 appended: "by no means can it be subject to prior inspection and examina-
 tion,"66 which registered the abolition of censorship in the constitution. The
 Law that would that would define the "limits of freedom" for the press was
 issued on July 29, 1909.67

 The law of 1909 consisted of four sections that covered general legal re-
 quirements, penal provisions, conditions of libel, and other miscellaneous
 items. The first section concerned the miidîr-i mes'ul (responsible manager,
 or editor-in-chief), whom every periodical had to appoint. He or she could
 be any Ottoman citizen above the age of twenty-one of sound mind, with
 no prior convictions for inferior crimes, and fluent in the language of the
 publication. License applications had to include information about the pub-
 lication, including its title, location, and language, the name, residence,
 and occupation of the editor, and the subject of focus for the periodical.
 The Ministry of the Interior in Istanbul and governorships in the provinces
 would be the issuing agencies for periodical licenses.

 The second section defined offenses that required penal action. Major
 categories were: calumny, publishing information about secret court ses-
 sions, publishing issues declared contrary to morals by courts, offending any
 of the recognized religions, sects, or ethnicities, and publishing false infor-
 mation. In addition, this legislation authorized the suspension of a periodi-
 cal charged with provoking and encouraging crime against the government
 until the court case against it was finalized (Articles 17 and 23). Another
 significant feature of this section was its ranking of criminal responsibility.
 The ranking started with the editor or his/her representative at the top,
 and continued as follows: the author of the article in question, the printer,
 and finally, the vendors (including newspaper boys). In other words, every-

 66Kabacah, Baçlangicindan Giinümüze, 83.
 67Düstür, 1325, vol. 1 (1909). All the following references to this law will be from this

 Düstür (Law Book) unless indicated otherwise.

 34

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 body engaged in production and sales, with the sole exception of the reader,
 shared criminal liability.68

 The third section defined what constituted zemm ü kadh (libel) against
 the sultan, the rulers or governments of friendly countries, the Ottoman
 parliament and senate members, and ordinary individuals. Damage to per-
 sonal integrity or pride was recognized as the precondition of libel, while
 criticism would not require punitive action. The fourth section stated which
 courts would be in charge of hearing press offenses, and how information
 concerning the state's defense policy during war or threat of war would be
 published. The thirty-fifth article of this section, which set forth the terms
 for banning the importation of periodicals from abroad and from the auton-
 omous province of Egypt, would become the most frequently quoted part of
 the Press Law of 1909, since the hardest task for the central authority con-
 tinued to be the control of the flow of "harmful" publications from abroad.

 The Press Law of 1909 did not provide for any pre-publication assessment;
 its main emphasis was on circulation. However, this would prove to be more
 detrimental for publishers, who under the previous administration did not
 have to take the financial risk of recalls. Modifications to the law were made

 throughout this period, as experience indicated the need, and the Press Law
 was continuously appended with "temporary" provisions that made it more
 restrictive, like the revision of March 1912, 69 which established a minimum
 education requirement for editors. The same provision also required that
 editor and the publisher deposit a kefâlet akçasi (bond)- with the exception
 of editors and publishers of the already existing periodicals. Another article
 was appended at the same time prohibiting state officials from declaring
 their opinions of state departments, foreign or domestic policy, or criticism
 of martial rule. The publication of such announcements was banned, and
 editors were held criminally liable for hiding the names of persons sending
 such articles. Martial law, justified by the Balkan crisis, gave the state the
 authority to tighten control on the flow of information. For instance, pub-
 lication of material that would encourage Ottoman soldiers to disobey was
 banned, and violation of this ban was punishable with kala'abendlik (confine-
 ment in a fortress).70 In addition to publications, meetings and conferences
 convened for the same purpose were banned. On September 24, 1912, a tem-

 68Although there were no legal provisions stating that the reader shared criminal
 liability for possessing a banned publication, there were cases of people being arrested
 for this reason. BBA, DH SYS 55-2/2, Ministry of the Interior to the Ministry of Justice,
 July 5, 1912.

 69Dûstûr, vol. 3, 1328 (1912), p. 365.
 70Diistûrt vol. 3, 1328 (1912), p. 632.

 35

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 porary provision was also added to the Law of Penal Court Procedures, to
 minimize the duration of legal procedures invoked by a press offense.71

 In March 1913, the Press Law underwent extensive modification, which
 made it even more restrictive. Governors, who were responsible for enforc-
 ing the Press Law in the provinces, had been complaining about its incapac-
 ity,72 but it is more likely that the motive for the revision was to eliminate
 the possibility of another Grand Cabinet-style opposition rather than ac-
 commodating their concerns, since these warnings had gone unheeded by
 the central authority before.73 The March 1912 provision concerning editors
 would be applied retroactively to all periodicals. Senators, deputies, and all
 state officials were also prohibited from becoming editors of newspapers. 74

 A loophole in the original 1909 Law had allowed suspended newspapers
 to escape court orders by reappearing under different names. In fact, it
 seems that some editors kept a few extra licenses handy for a rainy day, so
 the paper could continue publication without the interruption of a lengthy
 bureaucratic procedure. The names under which the papers reappeared
 rhymed ridiculously with the one they replaced, revealing that the cha-
 rade was carried out in complete and open defiance of authorities. Hiiseyin
 Câhid's Tanin (Echo) probably held the record with this practice, having
 appeared under the names Cenin (Fetus), Renin (Scream), and Senin (Yours)
 within less than a six-month period.75 The correspondence of the Matbu'at-i
 Dâhiliye Miidiiriyeti (Administration of Internal Press Affairs) with the Min-
 istry of the Interior in December reveals that the final attempt of the Tanin
 administration to circumvent the authorities by publishing the paper under
 the name Hak (Right) was prevented with a decision dated November 25,
 1912, which preemptively banned all newspapers that would be published
 by the board of Tanin no matter what their titles were.76 The revision sought

 71Diistûr, vol. 3, 1328 (1912), pp. 633-635.
 72The governors of Baghdad and Syria, for instance, had written to the Ministry

 of the Interior in December 1910 and March 1911 respectively, complaining that the
 existing law was too flexible to cope with harmful publications. BBA, DH SYS 55-1/77,
 DH SYS 64/25.

 73In an encrypted message addressed to the Ministry of the Interior dated Decem-
 ber 11, the governor of Baghdad had asserted that the strategically dangerous position
 of the region required immediate intervention, whereas the approval of a new provision
 would take some time. He was implying that extra-legal action was necessary. However,
 the Ministry of the Interior did not approve the imposition of mu'amele-i $edîde (forceful
 treatment), proposed by the governor. On December 21, 1910, the legal consultant of
 the ministry stamped the governor's letter, stating it was not advisable to exceed the
 limits set by law. BBA, DH SYS 55-1/77.

 74Diistûr, vol. 4, 1329 (1913), 181-185.
 75iskit, Tiirkiye'de Matbuat idareleri, 174.
 76BBA, DH SYS 57-2/42.

 36

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 to consolidate this practice by further specifying that at least fifteen years
 had to pass before the same or similar title of a previously suspended news-
 paper could be used by another one.

 The 1909 prohibition on vendors publicizing the contents of papers by
 shouting was reasserted. Vendors were further required to register at the
 local police stations, where they would be issued a permit free of charge. All
 agents engaged in the act of publishing and distributing a periodical, from
 the editor to the street vendor, would thus be officially registered, classi-
 fied, and controlled. The government was determined not to leave a "single
 crime without a corresponding law." The nineteenth article, for instance,
 which was originally a modest ban on inauthentic information, was re-writ-
 ten, classifying the reporting of inauthentic news or altering the contents
 of official announcements or speeches as seditious libel. Quoting such news
 would constitute a separate crime in itself, and enclosing a note of caution
 or disapproval would not exempt the publisher from criminal responsibil-
 ity. The definition of a political press offense and its sphere of responsibility
 had been broadened. An interesting aspect of the revision was that it also
 banned the publisher from launching a campaign of support to cover the
 financial losses in the event that the newspaper was closed down by the
 government.

 The absence of pre-publication surveillance, combined with such a tight
 legal framework, actually increased the stakes for publishers and journalists
 who had to take larger financial risks than under the previous regime, during
 which papers were approved by the censors before circulation, which mini-
 mized suspension risks. This was a problem suffered by many journalists,
 reflected in petitions to the Ministry of the Interior. Surprisingly enough,
 the journalists' demands of some kind of financial assistance or reduction
 in their terms were often granted. For instance, the governor of Kastamoni
 wrote to the Ministry of the Interior on March 11, 1910, asking for a spe-
 cial allocation of one mecidiye for Hiiseyin Hilmi of the socialist newspaper
 insâniyet (Humanity), who had been exiled to Kastamoni. Similarly, on April
 17, 1910, the editor and publisher of Mu'âhede (Pact), Hamdi Subhi, petitioned
 the Ministry of the Interior, complaining about not receiving the slightest
 sympathy and charity that even "dogs" seemed to be enjoying. Apparently,
 Hamdi Subhi's wording of his wishes did not help improve his situation ini-
 tially. It seems, however, that he eventually managed to obtain a modest
 allocation, since the governor of Ankara himself wrote to the Ministry on
 March 23, 1911, asking for pocket money for Subhi and for ísmâil Fâik, the
 publisher of insâniyet. 77 In similar fashion, Ay§e Hamm, the wife of Kadri Bey,
 a columnist of the newspaper Meslek (Policy), handed a petition to the Minis-

 77BBA, DH SYS 55-1/34.

 37

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 try of the Interior on January 3, 1912, pleading that she and her five children
 were in a difficult situation, since they were deprived of their only source
 of income after Kadri Bey's arrest by a martial court. Ay§e Hamm requested
 that Kadri Bey's term of sentence be shortened, which was approved by the
 Ministry of Interior on February 6, 1912.78

 The similarity of this practice with Abdiilhamid II's methods of co-opting
 or buying off opponents is striking. Yet, there was a significant difference
 between the two regimes in that punishment and benevolence were now
 granted through a bureaucratic procedure in a more impersonal manner,
 not as acts of grace or chastisement of a "father" toward his irresponsible
 children. The real break with the past was manifested most clearly in the
 expansion of the sphere of influence of the Ministry of the Interior, which
 emerged as the main authority overseeing the flow of printed material dur-
 ing this period.

 A perfect example demonstrating this new crystallization of author-
 ity and strict division of tasks across different government bureaus is the
 handling of the case of Hiiseyin Câhid, who was harassed frequently by au-
 thorities during the short term of the Grand Cabinet, since he was an open
 CUP supporter. Hiiseyin Câhid had suspended the publication of his paper,
 Tanin, between July 28 and August 8, 1912, as an act of protest against the
 dissolution of the parliament.79 Shortly after resuming publication, he was
 sentenced to one month in prison by a martial court with charges that his
 articles "threatened public order." The author's decision to continue writing
 articles from prison resulted in an interesting dispute between the Minis-
 tries of Justice and of the Interior, which held entirely opposing notions on
 the legitimacy of this act.

 In a petition summoned to istînâf Miiddei-i Umûmîligi (Office of Pub-
 lic Prosecution), Hiiseyin Câhid argued that neither the Press Law nor the
 General Penitentiary Regulation included an article against his writing and
 sending articles to his paper during the time he was in jail, but he was be-
 ing prevented on orders by the Minister of the Interior. This petition was
 evidently passed on to the Ministry of Justice, which would decide whether
 Hiiseyin Câhid's complaint was justified. Ali Kemal, the Minister of Justice,
 wrote to the Ministry of the Interior on September 10, 1912, stating it had
 been verified by the Polis Miidîr-i Umûmiligi (General Administration of Po-
 lice) and the penitentiary management that Hiiseyin Câhid was prevented
 from sending his articles by the Ministry's order. This situation "required
 an explanation" since it was not "approvable to ban things that are not le-
 gally banned." Before replying to this communiqué, the Ministry of the In-

 78BBA, DH SYS 55-1/88.
 "Iskit, Türkiye'de Matbuat idareleri, 174.

 38

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 terior referred to its legal consultant, who argued that while it was obvious
 that sending articles from jail was not illegal, this author had been writing
 articles that threatened general security, and therefore was banned from
 writing, for the maintenance of order and security. It is remarkable that the
 Ministry of the Interior needed "legal" advice from a consultant to defend
 its decision regarding a journalist who had been sentenced to prison be-
 cause of his writings in the first place.

 Having received the required "legal" report, the Ministry of the Interior
 wrote back to the Ministry of Justice on September 13, 1912. In a style that
 bordered on arrogance, it was stated that the Ministry of the Interior was
 "the sole authority to decide" what was "mind-confusing" and what was
 not. Therefore, the intervention of the Court of Appeal was incomprehensi-
 ble.80 There were no other documents in this folder hinting that the dispute
 continued, but Hüseyin Câhid was released soon after this, thanks to an irâde
 (imperial decree) issued on September 22, 1912.

 After 1909, the Ministry of the Interior's authority was also extended to
 the control of publications entering the country from abroad or from the
 autonomous province of Egypt. Even though provincial governorships were
 responsible and authorized to alert the center about "mind-confusing" pub-
 lications being handled by post offices in their jurisdiction, the final ban-
 ning decisions were issued by the Ministry of the Interior. The wording of
 the governor's repetitive complaints to the Ministry of the Interior about
 neglect of duty or legislative laxity concerning "harmful" periodicals sug-
 gests that the provincial administrators took a long time to shed their old
 habits and adjust to the shift in state ideology that no longer rewarded per-
 sonal initiative. Correspondence between the Ministry of the Interior and
 the governor of Edirne dating from 1911 illustrates this point quite force-
 fully. The governor expressed his alarm that despite a ban of the Ministry,
 the hezeyannâme (delirious writings) named Meçrûtiyet81 continued to be
 delivered via Ottoman post offices because of clerks who overlooked "ob-
 viously suspicious" packages containing this newspaper. The governor as-
 serted that "spies" must have been planted as workers at the post offices,
 given that it was inconceivable that a state official would engage in such a
 "treasonous neglect of duty." These persons were either "traitors" or they
 lacked "intellect and reason," but in either case, something had to be done
 against the managers who employed them. One month later, on March 19,
 1911, the same governor would write again to express his disappointment
 with the Ministry of the Interior's lack of interest on the issue. The Ministry

 80BBA, DH SYS 57-2/32.
 8lMe$rutiyet was among the most frequently suspended and also most popular

 newspapers; BBA, MV 133/79; MV 137/55.

 39

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 of the Interior found the solution in referring the issue to the Ministry of
 Commerce on April 4, 1911.82 There was no indication, however, that the
 governor's worries were addressed in any serious fashion.

 Similar reports dispatched from other provinces testify to the effect that
 the governor of Edirne was not an exceptional relic of the past.83 Nostalgia
 about the Hamidian times was voiced even more effectively by the governor
 of Selânik, who protested the mail workers' smug incompetence in a letter
 to the Ministry dated October 26, 1910, with the following words: "It is re-
 gretful that in contrast to the preceding period, when we did not even allow
 birds to fly over the post office, such an obvious situation is tolerated under
 the present administration." The response of the Ministry of the Interior
 signifies that the change that took place under the "present administration"
 extended not only to the birds flying over the unprotected post office. In a
 letter dated November 2, 1910, the governor was informed that sealed enve-
 lopes could not be inspected by office clerks because of a prior announce-
 ment asserting compliance with an article of the constitution that protected
 the privacy of letters.84

 The Ministry's sensitivity on the constitution's article that protected the
 privacy of correspondence should not, by any stretch of the imagination, be
 considered as an indicator of the regime's commitment to "constitutional-
 ism." The Ministry was in effect informing the governor of an announce-
 ment that had been issued by the center and reminding him that everything
 was under (their) control. It is likely that this was another marker that the
 new regime used in order to distinguish itself from the old. However, just
 like the abolition of pre-publication censorship, this new principle repre-
 sented more a concern with appearances than substantial change. It should
 not come as a surprise, then, that many journalists were serving indefinite
 terms of exile in the Aegean islands, while the Ministry of the Interior dis-
 pensed lessons on the constitution to the governor of Selânik.85 Besides, the
 Ministry was well aware that the same journals that prompted governors
 to draft lengthy and almost hysterical reports were tolerated and widely
 read in the capital. A memorandum sent on November 10, 1909, from the
 undersecretary of the Ministry of the Interior to the §urâ-yi Devlet (State
 Council) suggests that state officials themselves were among the readers of
 a newspaper which was supposed to be treated as a time-bomb by the cus-

 82BBA, DH SYS 57-1/18.
 83BBA, DH SYS 55-1/77; DH SYS 64/25.
 84BBA, DH SYS 57-1/18.
 850ne famous exile was Mizanci Murad, who spent time in Rhodes and Mitylene

 (Island of Lesvos). He was pardoned in a general amnesty on May 1, 1912. BBA, DH SYS
 41/6.

 40

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 toms officials at the borders, namely, Serbestí (Liberty). This memorandum
 stated that copies of Serbestí were seen on desks in many official bureaus.
 It was stated matter-of-factly that care should be taken not to leave these
 copies lying around on desks.86 The Hamidian days when even the smallest
 act of loyalty found its reward were over, and the bureaucratic hierarchy,
 especially the post office clerks, no longer had a solid incentive to search
 every package that came into their bureaus. In fact, the real problem for the
 newspaper subscriber during this period not that their packages were being
 intercepted because the contents were banned but because the clerks want-
 ed to read the papers themselves. In a caricature by Halit Naci published in
 April 1910, a mailman delivers a package to Karagöz, telling him he also had
 a few newspapers but his friend at the office is still reading them, to which
 Karagöz replies: "Well then, at least let me know which ones you prefer, I
 shall subscribe to those."87

 Foreign Post Offices and Subversion:
 The CUP introduced two new legislative and administrative devices for

 the regulation of imported periodicals. The first one was the thirty-fifth ar-
 ticle of the 1909 Press Law, according to which:

 The banning of publication and distribution in the Ottoman Empire of peri-
 odicals published abroad or in the autonomous province [Egypt] occurs upon

 86BBA, ÇD Dahiliye 26/3. 1 would like to thank Prof. Hanioglu for bringing this docu-
 ment to my attention.

 87 Karagöz, no. 190 (April 24, 1910), p. 4, reprinted in Çeviker, Geliļim Siirecinde Türk
 Karikatūrā, vol. 2, 230.

 41

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 a proper decision taken by the Council of Ministers, and only one issue can be
 banned following an order by the Ministry of Interior. Those who deliberately
 sell or distribute a periodical that has thus been banned are liable for a penalty
 of two to fifteen liras.88

 The second was a bureau named Matbuat Miidîriyet-i Umûmiyesi (Gen-
 eral Management of Press Affairs), formed by merging the Administrations
 of Internal and Foreign Press Affairs on April 17, 1913, which used to be two
 separate bureaus under the Ministries of the Interior and Foreign Affairs.8'
 The new bureau was placed under the jurisdiction of the Ministry of Foreign
 Affairs, most probably because they had qualified personnel who could read
 publications in various foreign languages. It should be noted, however, that
 the role of this bureau in the banning procedure was secondary compared
 to that of the Ministry of the Interior and the governorships. In cases that
 required close inspection of a certain foreign periodical in order to deter-
 mine the degree of potential "harm" posed by the publication, the matter
 was first referred to the Administration of Press Affairs, which had a bureau
 in Istanbul. This time-consuming forwarding procedure often made it in-
 convenient to send material from faraway provinces. Especially in the case
 of the province of Egypt, which, by virtue of being only nominally under Ot-
 toman suzerainty, hosted many of the publications regarded as pests by the
 center, it was common practice by the local Ottoman administrator to take
 the initiative and recommend a banning decision to the central authority.90

 Since the importation or "smuggling" of periodicals was a matter of con-
 cern for the customs and post offices, the banning decision was also for-
 warded to the Ministries of Commerce and Communication and, in certain
 cases, Foreign Affairs.91 Article thirty-five was the most frequently quoted
 legal clause in all of these documents, underscoring its importance in the
 new censorship mechanism. The article did not authorize indefinite ban-
 ning decisions, but in many cases it could constitute a legal pretext to stop
 the importation of a certain periodical for extended periods of time, espe-
 cially if the periodical had a history of conflict with the CUP.

 A decision to ban the import of a certain publication was the outcome of
 a fairly complex bureaucratic process. After the governor- or the Commis-

 "Diistur, vol. 1, 1325 (1909), p. 403.
 "Diistur, vol. 4, 1329 (1913), pp. 308-309.
 ,0BBA, BEO MTZ (Egypt) 9-C/299-4, Ottoman High Commissioner in Egypt to the

 Grand Vezir, February 26, 1912; BBA, DH SYS 55-1/77, governor of Baghdad to the Minis-
 try of the Interior, December 11, 1910.

 "BBA, BEO MTZ 9-C/299-4, Bureau of the autonomous province of Egypt to the
 Ministry of Foreign Affairs, March 9, 1912; from the same bureau to the Ministries of the
 Interior, Commerce, and Communication, February 27, 1912.

 42

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 sioner, in the case of Egypt- informed the center of a problem publication, it
 was determined whether the act was a repetitive offense, in which case the
 Ministry of the Interior wrote a memorandum to the Grand Vezir's office,
 asking the Meclis-i Víikelâ (Council of Ministers) to formally authorize the
 decision and issue a banning order based on the thirty-fifth article of the
 Press Law.92 After the order was issued, it was passed on to all relevant bu-
 reaus and ministries such as the post offices, customs, and the Ministries of
 Commerce and Communication. The time lapse between a newspaper being
 published and the Meclis-i Víikelâ issuing the decision could be relatively
 short, thanks to an efficient telegram network inherited from the Hamidian
 times, but it also took a while until the decision was actually enacted, and
 given that the publications in question were usually dailies or weeklies, it
 was still a considerable lapse.93

 A glance through the Meclis-i Viikelâ Mazbatalari (Proceedings of the Coun-
 cil of Ministers) of this period reveals that three categories of publications
 were frequently targeted. These were the nationalist presses, the Islamist
 Press, and organs of political groups in opposition to the CUP (or the CUP
 supporters themselves during the time of the Grand Cabinet).94 Just as in
 the Hamidian period, publishers favored the time-honored method of using
 non-Ottoman proxies to circumvent these decisions. An important example
 is the newspaper Serbestî , published by a pro-British opponent of the CUP,
 Mevlanzâde Rif 'at. Mevlanzâde was among the dissidents who had fled the
 country after the intervention of the Hareket Ordusu to suppress the April
 13 counterrevolution. He reestablished Serbestî in Paris, but its importation

 92It is interesting to note that officials in Egypt, in a majority of the cases, reported
 to the Grand Vezir's office, upon which the Eyâlât-i Mümtäze Kalemi (The Bureau of the
 Autonomous Provinces) within the Grand Vezir's office informed the Ministry of the
 Interior (BBA, BEO MTZ 9-C/299 -4 February 27, 1912), whereas the standard procedure
 for other provinces was to bring the publication directly to the attention of the Minis-
 try of Foreign Affairs. See also BBA, BEO MTZ 9-C/299-4, Ministry of the Interior to the
 Grand Vezirate, March 24, 1912. It was only occasionally that the periodicals would be
 sent to the Matbuat Miidîriyet-i Umûmiyesi, BBA, BEO MTZ 30/27.

 93For instance, an article published in al-Miïayyad by Azimzâde Refik on February
 18, 1913, was brought to the attention of the Grand Vezirate on February 24, and the Me-
 clis-i Viikelâ's decision suspending the importation of al-Mulayyadt based on the thirty-
 fifth article of the Press Law, was issued on February 26, 1913. BBA, BEO MTZ 9-C/299 -4,
 Ministry of Interior to the Grand Vezirate; BBA, MV 174/99.

 94Greek and Arab nationalist presses seem to have dominated the list of nationalist
 papers, for which see BBA, MV 133/81, 141/71, 142/76, 165/71, 151/59, 175/54; and BBA,
 MV 139/13, 143/5, 144/20, 165/59, 174/38, 174/99, 175/46. For the Islamist press, BBA,
 MV 126/53, 128/42; and for publications of Ottoman political opposition in Europe and
 Egypt, BBA, MV 130/61, 133/79, 133/86, 174/21. Individual lists are too numerous to cite
 here.

 43

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 was banned with a decision of the Meclis-i Viikelâ on August 8, 1909.95 Mev-
 lanzâde then moved his paper to Cairo, and started publishing it under the
 name Yeni Serbestî (New Serbestî) on January 17, 1910. The Ottoman High
 Commissioner in Egypt promptly informed the Grand Vezir's office of this
 event, asserting that Mevlanzâde was not given permission by the local gov-
 ernment.96 He had found, however, a French national to assume responsi-
 bility of his newspaper, which made an intervention at the consular level
 necessary. Although an official from the Commissioner's office had been
 sent to the consulate to settle the problem, he had been told in reply that
 an evaluation of the French Ministry of Foreign Affairs was required before
 they could take any action.

 The rest of the story reflects perfectly how difficult it was for the Ottoman
 government to operate a control mechanism against a publication under the
 indifferent- yet protective- shield of European Powers. A few days later, on
 January 23, 1910, the Commissioner's Office sent another message stating
 that the newspaper was banned by the government, and the printing house
 where it was being published had been surrounded by the police in order
 to seize the copies that had left the building. In the meantime, the second
 issue had already been printed.97 Since the owner of the printing press was
 French, the police could not break in. The Commissioner asked the Porte to
 initiate negotiations with the French Embassy in Istanbul. While they were
 busy policing the printing press in Cairo, the Ministry of the Interior was
 dealing with the legal side of the issue in Istanbul. The ministry wrote a
 memo to the Grand Vezirate stating that Serbestî had started publication in
 Egypt, and in order to eliminate any confusion that might arise from the
 change in the location of this publication, all the proper bureaus needed to
 be warned. Therefore, the Meclis-i Viikelâ was asked to issue another deci-
 sion banning the importation of Serbestî based upon the thirty-fifth article
 of the Press Law.98

 There is no mention as to whether the Sublime Porte did try to negotiate
 the issue with the Embassy in Istanbul, but apparently there were further
 inquiries at the consulate level in Egypt.99 However, it is likely that the at-

 95BBA, MV 130/61.

 96BBA, BEO MTZ 5-D/201, decipher from the Ottoman High Commissioner's office
 in Egypt to the Grand Vezirate, January 19, 1910.

 97BBA, BEO MTZ 5-D/201, the Commissioner to the Grand Vezir, January 23, 1910.
 98BBA, BEO MTZ 5-D/201, Ministry of the Interior to the Grand Vezir, January 31,

 1910. The Council of Ministers issued the decision on February 3, 1910.
 "Unfortunately, I was not able to locate the file at the MMA archives in Nantes that

 would have provided the French side of the story. Given their previous record and the
 Commissioner's letter to the Porte, however, it is reasonable to assume that the French
 would express standard assurances without really interfering with the matter.

 44

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 tempts to solve the problem via the consulate were fruitless. The superin-
 tendent informed the Porte on February 1, 1910, that the consulate was not
 able to take action against the editor, who had turned out to be a Belgian
 citizen. The owner of the printing press was French, though, and the consul-
 ate had assured that he would be "ordered and warned" not to publish the
 paper.100

 Clearly the Ottoman government could establish no real control over the
 publications entering the country through foreign post offices as long as the
 Empire lacked any leverage that it might use against the European Powers
 that operated them. The helpless situation of publications "unfavorable" to
 the Empire was alleviated, to the extent possible, through a very Hamidian
 tactic of retaliation by "favorable" publications. Even though remuneration
 must have been modest compared with the previous period, the opulence
 of which had generated a side-industry, it was not uncommon to find jour-
 nalists receiving a little "encouragement" from the Ottoman government
 under the Young Turks. For instance, a certain "Monsieur Colrat" financed
 his "business travels" in 1912 by the graciousness of the Ottoman govern-
 ment. In a top-secret correspondence dated March 30, 1912, the bureau of
 the autonomous province of Egypt informed the Ministry of War that Mon-
 sieur Colrat, the publisher and columnist of the newspaper Le Nil, was giving
 the enemies of the empire the answers that they deserved with his articles.
 Therefore, it was recommended that he be assigned the sixty gold liras, al-
 lowance he demanded for his travel to the "abode of war."101 The allowance

 was approved by the Ministry of War on April 7, 1912.102 Strikingly, this pol-
 icy was continued during the administration of the so-called Grand Cabinet
 as well, which suggests that the practice must have been adopted as a policy
 staple. The Ottoman High Commissioner of Egypt, in a correspondence dat-
 ed September 11, 1912, informed the Grand Vezirate that Monsieur Colrat
 would have to close down his paper upon his return from the abode of war
 due to his financial problems. It was suggested that he be assigned a month-
 ly allowance of 30 or 40 liras.103 Monsieur Colrat had discovered a source

 100BBA, BEO MTZ 5-D/201, Ottoman High Commissioner to the Grand Vezir's office,
 February 1, 1910.

 101BBA, BEO MTZ 9-C/299-4.
 102Bureau of the autonomous province of Egypt to Office of the High Commissioner,

 April 7, 1912. Another top-secret correspondence from the Ministry of War to the Grand
 Vezirate dated April 2, 1912, indicates that Monsieur Colrat had a monthly allowance of
 twelve golden liras. The same document reveals that the Ministry of War wanted to put
 another newspaper on the payroll and asked for an approval. BBA, BEO MTZ 9-C/299-4.

 103lbid. The Ottoman High Commissioner reported that Colrat had acted in favor
 of the Ottoman state in the articles that he published as well as the reports he gave to
 foreign newspapers.

 45

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 of income as stable as a pension plan, which was not even influenced by
 changes of cabinets.

 The CUP's tactics in dealing with political opposition and subversion were
 not always as compassionate as the examples of journalists pardoned to re-
 sume their means of living, or bribes offered for friendly editorials, might
 lead us to believe. It must be remembered that the CUP also introduced the

 use of violence against political opposition, including journalists. The assas-
 sinations of Hasan Fehmi, the editor ofHukûk-u Umûmiye (General Rights), in
 1909 and of Ahmet Samim, writer for Sadâ-yi Millet (Voice of the People) in
 1910, constitute the best-known examples.104 Even though the perpetrators
 were never brought to justice, it was publicly known that CUP fedais (self-
 sacrificing volunteers) were responsible for both crimes, and the victims'
 funerals, especially that of Hasan Fehmi, were turned into demonstrations
 against the party's authoritarianism.

 The fedais were an off-shoot of the CUP's maintenance of its underground
 "committee" characteristic even after its emergence as a legitimate political
 party. As unregistered volunteers, the fedais conveniently took the burden
 of legal accountability off the Party's shoulders whenever a misuse of power
 was in question, and performed all the unsavory tasks that an elected politi-
 cal party should have vowed to prevent.105 Beating up newspaper boys sell-
 ing pro-opposition papers was one of these.106 Others included beating up
 representatives of the opposition party, Hiirriyet ve ítilâf (henceforth HI),
 when it looked like they exercised their constitutional right to convene and
 talk to the public.107 In a petition to the Ministry of the Interior dated Janu-
 ary 27, 1911, the HI central committee complained that their representative,
 Mustafa Nuri Bey, who was in Serez to open up a branch in compliance with
 the law, had "hardly saved his life from a fedâi of the committee," who had
 beaten him more than five hundred times with a stick. Although it is quite
 clear, from an encrypted message sent by the Governor to the Ministry of

 l04Hasan Fehmi was also writing for Mevlanzade Rifat's aforementioned Serbestî.
 One rumor was that the assassin had shouted "Here is for you, Mevlân!" before shooting
 at Fehmi, which may mean that he was actually after Rifat. Sina Akçin, Jon Türkler ve
 ittihad ve Terakkî (Istanbul: Remzi Kitabevi, 1987), 122-123.

 '"Eventually this "informal" group was organized under the name Teçkilât-i Mah-
 susa [Special Organization] in 1914. They were not only instrumental in petty political
 crimes, but also in larger-scale "activities," such as suppressing nationalist rebellions
 and ultimately the massacre of Ottoman Armenians; see Erik J. Zürcher, Turkey: A Mod-
 ern History (London: I.B. Tauris, 1993), 119.

 106As a general rule, a person could not sell papers of different political camps.
 Personal communication with Prof. §ükrü Hanioglu, April 2, 1997.

 107 A relatively less violent method was preventing the party members from travel-
 ing. For instance, two HI representatives were sent back to Amasya by the local govern-
 ment of Zile, where they had gone to open up a branch. BBA, DH SYS 53/54.

 46

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOÒLU

 the Interior, that the identity of the fedâi was known, it is doubtful wheth-
 er he was actually charged and sentenced. In another encrypted message
 sent by the Vâli Vekîli Tahrirât Miidîri (Secretary General of the Assistant
 Governor), it was reported that the fedâi, Muhacir Ahmed, had come to the
 Governorship himself to report what had happened. Both reports asserted
 that Muhacir Ahmed had been (rightfully) provoked by words said against
 the Sultan by Mustafa Nuri. The governor refrained from condemning the
 incident and stated that a sentence could only be issued after an "objective"
 investigation, which suggests that Muhacir Ahmed got away with the five
 hundred blows he had delivered.108

 Conclusion

 This article has sketches the development of press censorship in the Otto-
 man Empire from its inception in the second half of the nineteenth century
 until the outbreak of the First World War. Special emphasis was placed on
 the transformation and institutionalization of censorship under the Young
 Turks, countering the myth that the second constitutional period was a time
 of unbounded liberty for the Ottoman press. Viewing press censorship as
 a reflection of the dominant political culture of the period, and also as an
 indicator of state modernization, the following concluding remarks concern
 the resemblances and discontinuities between Hamidian censorship and
 censorship under the Young Turks.

 Abdiilhamid II attempted to revive the classic concept of Sultanic legiti-
 macy for the Ottoman state, the most important component of which was a
 class of kuls, or in this case palace officials, whose only raison d'être was loyal-
 ty to the sultan. Taken to its logical extreme, and adopted by a bureaucracy
 of Kafkaesque proportions, this system produced an unspoken set of rules
 that determined which printed words could circulate within the Empire,
 and which would "confuse minds." The suffocating atmosphere in which the
 press was the forced to function owed its existence not so much to draco-
 nian rules and regulations as to the creation of a hierarchical system that
 rewarded only personal loyalty to the sultan, generating self-censorship as
 a form of control with an independent dynamic of its own. The corollary to
 self-censorship was informing, because following the unspoken rules was
 not sufficient proof of loyalty; one also had to demonstrate that s/he was
 watching those who did not. In this respect, it was the threat of censorship,
 rather than censorship, itself that ensured the perpetuation of this unique
 political culture.

 As was clearly revealed by the sources cited above, the palace was well
 aware of the limitations that rendered a total control over the circulation of

 108BBA, DH SYS 53/28, January 25 and 26, 1911.

 47

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 THE TURKISH STUDIES ASSOCIATION JOURNAL / 27:1-2 (2003)

 banned publications within the Empire impossible. Abdiilhamid II's obses-
 sion with controlling the printed word may have been aggravated by his
 personality, but it was primarily induced by his beliefs about preserving the
 state, and he did not differ much from his opponents, the Young Turks, in
 this respect. Painfully aware of the Ottoman Empire's transition from world
 power into a political entity at the fringes of Western European capitalism,
 he tried to hold this collapsing venture together by simulating the glory of
 its past through the revival of its classical institutions like the caliphate, but
 just as easily adopted methods offered by modernity, such as centralized
 education, communications, and even photography to foster and propagate
 the integrity of the Empire.109 Censorship was a cocoon Abdiilhamid II wove
 around his "well-protected domains" that insulated, albeit imperfectly, the
 Empire and its subjects from the offensive realities of European power poli-
 tics, as if all the humiliations that led to the Treaty of Berlin could be erased
 by touch of magic- or Chinese ink, in this particular case- when the "Dic-
 tionnaire complet illustré de Larousse" was made to excise the date 1878
 and all that it invoked from its entry on Berlin.110

 Under the CUP, however, censorship gradually lost its paternalistic char-
 acter and was transformed into a more rational and impersonal mechanism
 under the centralized control of the state. The most significant manifes-
 tations of this transformation were the enactment of the Press Regulation
 and the growing authority of the Ministry of the Interior in overseeing the
 censorship process- an unprecedented crystallization of power in a single
 state bureau. The abolition of pre-publication censorship was a superficial
 demonstration of liberalism, which in fact placed a higher burden on every-
 one involved in the publication and sale of a periodical or a book, since they
 were now legally liable for its contents, and petitions and reports to officials
 no longer guaranteed a pardon from the state.

 The CUP administration was more interested in keeping popular meet-
 ings and conferences organized by HI under surveillance than in censoring
 their publications, which they knew, from their own experience in opposi-
 tion, were bound to circulate.111 Their open prevention did not match the
 "liberal" image that the party wanted to promote, and the limited appeal
 of the printed word to the crowds that both parties wanted to enlist made
 the effort a relatively worthless one in the eyes of the administrators. In re-

 109For an authoritative analysis of the recasting of state ideology during the reign
 of Abdiilhamid II, see Selim Deringil, The Well-Protected Domains.

 110MAE, vol. 392, French Embassy to M. Hollier Larousse and associates, October 3,
 1893.

 H1Provincial administrators regularly sent detailed reports to the Ministry of the
 Interior about these meetings. BBA, DH-SYS 53/28, 53/29, 53/41, 53/46, 53/50, 53/52,
 53/54, 55-1/97, 55-2/3-26.

 48

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms



 CHASING THE PRINTED WORD / YOSMAOGLU

 sponse to a warning by the Ministry of Interior about a general propaganda
 pamphlet that the HI was distributing in the provinces, for instance, the gov-
 ernor of Van wrote that the general education level of people was not high
 enough to be "corrupted" by such propaganda, which depended on a basic
 level of literacy.112 Financially restrictive measures for the press introduced
 by the CUP regime, such as bonds, the stamp tax, and indefinite newspaper
 closings, attest to the Committee's inclination to view the printed word as
 a more dangerous occupation for the lower classes, a distinction which was
 not equally significant during the Hamidian era.

 112BBA, DH SYS 55-2/26.

 49

This content downloaded from 
�����������194.27.219.110 on Tue, 17 Oct 2023 10:44:54 +00:00����������� 

All use subject to https://about.jstor.org/terms


	Contents
	p. [15]
	p. 16
	p. 17
	p. 18
	p. 19
	p. 20
	p. 21
	p. 22
	p. 23
	p. 24
	p. 25
	p. 26
	p. 27
	p. 28
	p. 29
	p. 30
	p. 31
	p. 32
	p. 33
	p. 34
	p. 35
	p. 36
	p. 37
	p. 38
	p. 39
	p. 40
	p. 41
	p. 42
	p. 43
	p. 44
	p. 45
	p. 46
	p. 47
	p. 48
	p. 49

	Issue Table of Contents
	Turkish Studies Association Journal, Vol. 27, No. 1/2 (2003) pp. i-iii, 1-166
	Front Matter
	From the Editor [pp. iii-iii]
	The Forgotten Icon: The Sword Zülfikâr in Its Ottoman Incarnation [pp. 1-13]
	Chasing the Printed Word: Press Censorship in the Ottoman Empire, 1876-1913 [pp. 15-49]
	"Violence, Corruption, and Neo-Imperialism": The Centrality of Islamic Law in Turkish Political Discourse [pp. 51-68]
	Turkish-American Intellectual Exchange and Community Research in Turkey (1930-1980) [pp. 69-89]
	Life Tokens and Shifted Souls in Turkish Oral Literature [pp. 91-97]
	REVIEWS
	Review: untitled [pp. 99-101]
	Review: untitled [pp. 101-107]
	Review: untitled [pp. 108-116]
	Review: untitled [pp. 116-120]
	Review: untitled [pp. 120-122]
	Review: untitled [pp. 122-128]
	Review: untitled [pp. 128-132]
	Review: untitled [pp. 132-135]
	Review: untitled [pp. 136-142]
	Review: untitled [pp. 142-149]
	Review: untitled [pp. 149-153]
	Review: untitled [pp. 153-155]
	Review: untitled [pp. 155-158]

	In Memoriam
	Mine Ener [pp. 159-161]
	James Stewart-Robinson [pp. 163-164]
	Warren S. Walker [pp. 165-166]

	Back Matter



