3

Opposition in Ankara: Transition
to the Single-Party System

Thinking of all that he had gone through in the hard days, it was
almost touching to see Mustafa Kemal Pasha’s exuberant joy.

“After you take Smyrna, Pasha, you will rest, you have
struggled so hard.”

“Rest; what rest? After the Greeks we will fight each other, we
will eat each other.”

“Why should we?” I said. “There will be an enormous amount
to do in the way of reconstruction.”

“What about the men who have opposed me?”

“Well, it was natural in a National Assembly.”

He had been talking in a bantering tone, but now his eyes
sparkled dangerously as he mentioned the names of two men from
the second group (the name of the opposition party in those days).

“I will have those lynched by the people. No, we will not rest,
we will kill each other.”

Halide Edib Aduvar, The Turkish Ordeal, 355'

This conversation, which must have taken place in 1922 between Halide
Edib (Adivar), one of the most influential women in the War of Indepen-
dence, and Mustafa Kemal (Atatiirk), the founder of the new Turkish
Republic, was indicative of the period of the power struggle that was
to follow the War of Independence. Mustafa Kemal was keenly aware
of this fact and was readying himself for another battle on the political
front. Halide Edib informs us that in that conversation, Mustafa Kemal,
named Hafiz Mehemmed (Mehmet) Bey, the ex-commissioner of



80 From Caliphate to Secular State

interior, was executed in Izmir in 1926 by the new regime’s Indepen-
dence Tribunals. Halide Edib continues,

Though I did not take these words seriously, they were sympto-
matic. We were at the beginning of the final realization of our
dream. Was he going to use his power, a power achieved at the
cost of such national sacrifice, for petty grudges? He deserved
the highest price he could ask from the nation for his services;
but his desire for revenge for political purposes expressed so
early was nauseating. I looked at Ismet Pasha. He was eating
his dinner quietly.

“When the struggle ends,” he continued, “it will be dull; we
must find some other excitement, Hanum Effendi.”?

Indeed, one of the most significant and consequential develop-
ments that shaped the nature and future of the Turkish state stems
from the power struggle that took place in the early years of the new
regime. As the above quotation indicates, Mustafa Kemal was con-
scious of this possibility. Among the respected figures who led in the
War of Independence that ended in 1922, he was one of the earliest
leaders who positioned himself for such a power struggle. There is
not any doubt that Mustafa Kemal emerged as the supreme leader of
the new state after an initial and relatively short period of a power
struggle that lasted only five years between 1920, when the Turkish
Grand National Assembly (TGNA) was inaugurated, to 1925, when a
law called Takrir-i Stikun (Law on the Maintenance of Order) was
passed. This law virtually eliminated any and all future opposition
to Mustafa Kemal and to his inner circle. Throughout republican
history, it has been regarded as the most significant example of
authoritarianism that the Kemalists demonstrated during the early
years of the republic. In the light of conclusive evidence, the Kemalists
did not question the undemocratic and extrajudicial nature of the
early Turkish Republic. Instead, they developed counterarguments
suggesting that such heavy-handed policies were necessary to protect
the infant regime.’

There are many questions, however, that remain unanswered. The
most significant of these is the suspicion that events leading up to the
Takrir-i Stikun and its immediate aftermath were manipulated or even
perhaps manufactured by the Kemalists to silence the opposition. At
the present, there exists no evidence to suggest that either the Sheikh
Said Revolt of 1925, which seemingly paved the way for the Takrir-i
Siikun, or the Izmir assassination attempt of Mustafa Kemal in 1926



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 81

was manufactured. But did the Kemalists manipulate or exaggerate the
Sheikh Said Revolt to silence the political, intellectual, and possible
popular opposition?

This chapter examines this question within the context of the Takrir-i
Stikun. It also examines the consequences of this law preventing
political opposition from taking root in Turkey. The lack of political
opposition in Turkey, particularly in the years leading up to the death
of Mustafa Kemal in 1938 and even until the transition to the multi-
party system in 1946, proved to be significant for the adoption of the
Kemalist reforms—reforms that gave the new regime its character.

For a more complete treatment of the subject matter, one should
begin the investigation with the period prior to the Takrir-i Stikun.
There were other laws in the Turkish penal code that helped silence
the political opposition. Among those enacted in this vein, the most
significant one was the Law on High Treason (Hiyanet-i Vataniye
Kanunu), which was passed by the newly formed parliament six days
after its formation. Let us briefly look at this law.

CREATION OF OPPOSITION AND LEGAL MANEUVERINGS TO
ELIMINATE IT PRIOR TO THE TAKRIR-I SUKUN

As a newly formed regime, the most immediate need for the TGNA
was to establish its authority in the country. In order to achieve this,
the TGNA immediately passed a law forbidding any opposition to
the authority of the newly formed parliament.

The Law on High Treason (Hiyanet-i Vataniye Kanunu)

This law, number 2, was enacted by parliament on April 29, 1920, and
remained in effect until 1991. The original stated intention of the law
was to protect the office of the sultanate and the caliphate as well as
the Ottoman territories. The law had 14 articles, but the first three
reveal the nature of the law very clearly:

Article 1.

Those, by means of publication, active participation or public
speech, who oppose and undermine the legitimacy of the Grand
National Assembly, which was formed to save the office of the
exalted Caliphate and Sultanate and the Ottoman state, from
the hands of foreigners are considered traitors.



82 From Caliphate to Secular State

Article 2.

Those who commit the act of high treason will be executed by
hanging . ..

Article 3

Those who, by means of public speeches and religious sermons
openly incite and encourage various people for high treason
and those who commit these acts by these kinds of encourage-
ment and other various venues, face temporary imprisonment.
If these incitements result in disturbances, the inciters face the
capital punishment.

Clearly, this law intended to establish the authority of the TGNA,
which described itself as the defender of the office of the caliphate
and the sultanate. The main aim of article 1 was to silence the political
opposition outside the TGNA. For this reason, the bill passed
parliament quickly and became the second piece of legislation that
was enacted by this legislative body. After the new parliament estab-
lished itself in Ankara—at the expense of the imperial Istanbul
government—and especially after the separation of the office of the
caliphate from that of the sultanate and finally abolition of the sultan-
ate, the TGNA amended article 1 of the Law on High Treason on
April 15, 1923. The new law, number 334, stipulated the following:

Article 1

The first article of the Law on High Treason was amended as below.

Those, by means of publication, active participation or public
speech, who oppose and undermine the legitimacy of the Grand
National Assembly . ..and those who contest the law dated Novem-
ber 1, 1922 concerning the abolition of the sultanate, [emphasis
added] are considered traitors.

This amendment is the first indication that the emerging regime was
readying itself for the offensive to eliminate not only the old regime but
also, more important, those who criticized its decisions.* In other
words, the original article 1 was limited in the sense that it included
only those who questioned the legitimacy of the TGNA. The amend-
ment broadened the scope of the opposition to parliament; it now
included those who accepted the legitimacy but criticized its decisions.
This is a significant departure, for it signaled the era that the TGNA
protected its decisions by classifying any opposition as high treason.



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 83

Law number 334 was the last piece of legislation of the first TGNA;
the next day, it dissolved itself. As it is known, the first TGNA
afforded political opposition to its members and contained two oppos-
ing groups. The First Group was formed by Mustafa Kemal and his
close associates, some of whom, after the collapse of the Second
Group, formed a weak opposition in the second TGNA. The Second
Group included more conservative-minded members and distin-
guished itself by openly challenging what they regarded as Mustafa
Kemal’s “one man leadership.”” During the campaign season in the
spring of 1923, Mustafa Kemal asked the First Group members to base
their own campaigns on the Nine Principles (Dokuz Umde), which
included the affirmation of the abolition of the sultanate yet confirmed
its loyalty to the office of the caliphate.® Some people have suggested
that the amendment made it impossible to challenge the First Group’s
program, for doing so could readily be interpreted as a crime that was
described in the amended article 1.” This could be true only for the
Second Group politicians, who wanted to base their campaign on the
revival of the sultanate. However, not all Second Group politicians
were in favor of the sultanate, as not all members of the First Group
were anti-sultan. The Second Group members could have challenged
the First Group on other grounds and campaigned over many other
issues. It might be a contributing factor, but it seems unjustified to
put the blame for the failure of the Second Group members in the elec-
tions entirely on the amendment in the High Treason Law.

This is not to say, however, that Mustafa Kemal Pasha did not push
for the election of the First Group nominees. On the contrary, he was
actively involved in the process through the speeches he made and
the alliances he formed.® Mete Tungay describes this election as “the
guided elections” (giidiimlii secimler).® There is no question that
Mustafa Kemal tried to control the election process and to influence
the outcome. Nevertheless, this should not suggest that the elections
were fixed since Mustafa Kemal hoped to defeat the Second Group at
the ballot box."” Yet it is fair to state that the Second Group candidates
suffered from the lack of a nationally organized party and a charis-
matic leader who demanded respect, as did Mustafa Kemal.

The elections for the second TGNA were clear indicators that
Mustafa Kemal wished to have a parliament in which the opposition
to his vision was minimal to say the least. For that reason, many
First Group candidates were nominated by Mustafa Kemal himself.
Maynard B. Barnes, an American consul and a delegate of the U.S. High
Commission in Turkey, cites a conversation with an unnamed



84 From Caliphate to Secular State

“prominent Turk” regarding the elections in Turkey. “You know of
course,” the unnamed Turks states, “that we do not really have elections
in Turkey, instead we have nominations.”! This statement hints at
Mustafa Kemal’s growing influence on the political landscape of Turkey.

In the end, virtually all members of the Second Group lost their
seats; only three independent candidates were elected as the
opposition. This election result enabled the Kemalist faction (the First
Group) to control the TGNA entirely, and this also afforded Mustafa
Kemal an extraordinary power, a kind that he did not possess during
the tenure of the first TGNA. However, until the Takrir-i Stikun in
1925, some form of opposition, in addition to the three independent
deputies, still existed within the ruling party, albeit it was less promi-
nent than that of the Second Group.

The backbone of the opposition in the second TGNA came from the
members of the First Group (later became Republican People’s Party
[RPP]). The inner-party disagreements finally resulted in the emergence
of the first political party in the opposition under the name of the
Progressive Republican Party (PRP; Terakkiperver Cumhuriyet Firkasz).

The Creation of the PRP as the First Opposition Party'

Differences in the second TGNA generally stemmed not from the con-
tent or the spirit of the laws discussed in parliament but rather from
the methods employed to pass them. This was the main difference
between the opposition in the first and the second TGNA. Most
(though not all) members of the group that formed the PRP shared a
political vision similar to that of Mustafa Kemal for the modernization
of the state. Yet they were more responsive to the demands of the public
and hence can be described as evolutionists. On the other hand, the
other group, often regarded as the revolutionists, believed that there
was no time to waste in introducing and promoting new reforms.
People needed to be led, and the reforms, if possible, had to be forced
top down for the good of the country. This line of thinking reminded
the opposition in and out of parliament of the Young Turk period, in
which the slogan “for the people, by the people” was replaced with
“for the people, despite the people.”"

The most visible example for the disagreement in parliament was,
without a doubt, the declaration of the republic. As it was known, the
republic was proclaimed on October 29, 1923, without any substantial
discussion in the TGNA. The fact that such a significant decision as



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 85

the labeling of the new regime was acted on by Mustafa Kemal and a
small group of his ardent followers caused frustration and disappoint-
ment among many members of the opposition. Opposition leaders,
such as Kazim Karabekir Pasha, Rauf Bey, and Ali Fuat Pasha, were
not present or even informed of parliament’s decision. Rauf Bey, a for-
mer prime minister and a political rival of Mustafa Kemal,'* learned
of the proclamation in Istanbul from the press. Upset that he was kept
uninformed, he gave an interview to two Istanbul daily newspapers,
Vatan and Tevhid-i Efkar, on this subject and criticized the government
for acting hastily without proper consultation and discussions.'” In
response, the RPP called its members to a meeting in which Rauf’s
statements were discussed and Rauf himself was asked to explain his
position. The general accusation that was leveled against Rauf Bey
was that he was anti-republican and pro-sultanate, which continued
to be the main slogan to taint his loyalty to the new regime.'® When
asked to state his position on record regarding republicanism, Rauf
stated, “I am in favor of people determining their faith without any
condition. [If] this is called republicanism and I am a republican
(Cumhuriyetciyim).”"” Here, Rauf’s qualification of republicanism based
on the will of the people hints at his dissatisfaction with Mustafa Kemal
and the radical elements who evoked democracy and republicanism but,
Rauf feared, paid only lip service to them. It was not long after that Rauf
became fully convinced of Mustafa Kemal'’s authoritarian tendencies.

In an editorial published in The Times of London, Rauf did not spare
the word “dictator” to describe Mustafa Kemal. In a response to the
accusations Mustafa Kemal leveled against Rauf Bey and his col-
leagues in PRP as traitors, Rauf wrote,

To the editor of The Times

Sir, I have read all the dispatches of your Correspondent in
Constantinople concerning speech of the President of the Turkish
Republic, Mustapha Kemal Pasha, who is at the same time the
leader of the People’s Party, and in all of them the Ghazi not only
speaks of Kiazim Kara Bekir Pasha, Refet Pasha, Ali Fuad Pasha,
and myself as persons who have not served during the struggle
for independence, but also accuses us of having created difficul-
ties and of having upheld the Sultanate, and thus tried to lead
the country into anarchy. And he further accuses the Progressive
Party, which we had formed with the express desire of establish-
ing s serious democracy and of preventing a personal dictatorship
[emphasis added], which at all times and at all places ends in



86 From Caliphate to Secular State

national disaster, of being reactionary and of being the cause of
the Kurdish Revolt [Sheikh Said Revolt of 1925].

Mustapha Kemal Pasha, who has led the Turkish Army to vic-
tory in the struggle for national independence, has used the pres-
tige and glory attached to his name to establish a dictatorship
[emphasis added], and I see with regret that, in order to excuse
and to show the necessity for the atrocities and corruptions of
the last few years, he has falsified important historical events.
I intended eventually to publish documents which will throw
light on these events as they actually occurred. To-day there is
no freedom of speech or conscience in Turkey; but if the Dictator
will allow me to publish these documents and will publicly
promise that the persons mentioned in them will neither be pros-
ecuted nor killed, I shall be glad to do so in the Turkish press.'®

These statements were made in 1927, when Mustafa Kemal had
already established himself as the supreme leader with the authority
to govern single-handedly. We do not know exactly when Rauf
became convinced of Mustafa Kemal’s “dictatorship.”

In any case, the PRP was formed on November 17, 1924, by Mustafa
Kemal’s former close associates, including such prominent names as
Ali Fuad Pasha (Cebesoy), Refet Pasha (Bele), Rauf Bey (Orbay), and
Dr. Adnan Bey (Adivar). Kazim Karabekir, not Rauf, became the
president of the party. It is worth mentioning that just over a year ear-
lier, on November 22, 1923, in the previously mentioned meeting in
which Rauf Bey’s loyalty to republicanism was questioned, he strongly
stated that forming an opposition party was against the interest of the
new state and that he would not establish any opposition party:

I do not understand; do they [my opponents] wish me to estab-
lish an opposition party? I will not form an opposition party,
because forming such a party conflicts with the high interest of
the state. ... Friends, I will not form a party. If you expel me from
the party [RPP], I will go ... but I will not form a party."

Again, we do not know exactly when Rauf changed his mind before he
fully committed himself to the establishment of an opposition party.
The minutes of the Ankara Independence Tribunal that tried former
CUP members in Ankara regarding the infamous Izmir assassination
attempt of Mustafa Kemal in 1926 includes the testimony of Ahmet
Emin Bey (Yalman), the head columnist of Vatan. In responding to
a question, Ahmet Emin Bey mentioned that Rauf visited him on



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 87

October 15, 1924, and told him that he was interested in forming an
opposition party.”’ However, the idea must have been discussed
among the founders of the PRP earlier than this date.?! There is no rea-
son to believe that Rauf entertained the idea of forming a party prior to
1923. What is noteworthy here is the total reversal of his decision and of
his reasoning within one year. This indicates his frustration with the
rank and file of the RPP.

Mustafa Kemal’s Attitude toward the Creation of the PRP

Historical records contain contradictory information regarding Mustafa
Kemal’s attitude toward the new opposition party. In their memoirs,
some members of Mustafa Kemal’s inner circle claim that he welcomed
the idea of having an oppositional party in parliament, for it served
the interest of democracy. For example, Kili¢ Ali, a close associate of
Mustafa Kemal, remembers that “the Ghazi responded positively to
the emergence of an oppositional political party in the TGNA. How-
ever, he was suspicious of the intention of several high ranking military
commanders when they together entered the politics.”**

Mustafa Kemal may have been suspicious of the activities of his
political rivals. However, we have a British archival source reporting
to London of an interview that took place between Mustafa Kemal,
as the president of the republic, and Maxwell Macartney, the Istanbul
correspondent of The Times of London. This interview, which took
place on November 21, 1924, is mentioned in a consular report sent
to London on November 25, 1924, by Ambassador Ronald Lindsay,
the British ambassador of Turkey. The consular report is most revealing
with a postscript attached to Macartney’s interview. In it, based on
Macartney’s description of the way the interview was conducted, the
British ambassador includes his own assessment of Mustafa Kemal’s
reaction to the formation of the PRP. The postscript reads,

If I have been wondering what the President will do next, here is
an answer for me in this very remarkable document [the Macartney
interview]. The Progressives are insincere in their republicanism,
their programme is a fraud, and they are mere reactionaries. Every-
thing reported implies that the President will have nothing to do
with the new opposition, and his language to Mr. Macartney, not
reported, and the tone of his remarks indicated clearly that he meant
war to the knife [emphasis added]. The Ghazi worked himself into a
perfect frenzy; he turned red in the face as he ticked off each



88 From Caliphate to Secular State

member of the opposition in turn, characterizing them as ungrate-
ful to himself, to whom they owed all, and traitors to their country.
The deputy who acted at the interview as introducer and half as
interpreter interrupted more than once, exclaiming: Be calm “Ghazi
Pasha, do not be so indiscreet,” but nothing could check the flood of
indignation. Mr. Macartney has come away from Angora thinking
that pistols will be going off in earnest in a very short time, and that
Vassif and Nejati have left the government in order to come down
to Constantinople at the head of a more businesslike Tribunal of
Independence which will decorate the Galata Bridge with hanging
of corpses.”

This report has been quoted by two scholars, Erik Jan Ziircher and
Mete Tuncay. Both scholars indicate that Macartney complied with
Mustafa Kemal’s request and waited to publish the interview in The
Times. Meanwhile, the Turkish newspaper Hakimiyet-i Milliye pub-
lished it on December 11, 1924, albeit in a highly modified form.**
After this, Tungay, relying apparently on Ziircher, claims that The
Times gave up on publishing the interview, for it lost its news value.”
However, the interview was indeed published in The Times on Decem-
ber 18, 1924, without any mention of Mustafa Kemal’s “frenzy. 726 Nor
did any of the observations exist that were mentioned in Ambassador
Lindsay’s report. No explanation was offered for the discrepancy.

Even before this interview, Mustafa Kemal did not keep secret his
thoughts about an opposition party in general. In a speech he delivered
on September 20, 1924, in Samsun, Mustafa Kemal made his position
very clear:

Today we stand at the head of a clear-cut road. The distance
covered is as yet too small to influence our plans. All positions
must first acquire the necessary clarity and precision. Until that
has happened, the thought of having more than one party is
common partisanship and, ladies and gentlemen, from a point
of view of order and safety of our country and nation the condi-
tions to open the way for the establishment of more than one
party have not been met yet.””

Although his close associates tried to soften Mustafa Kemal’s posi-
tion in relation to political opposition in their memoirs, there is suffi-
cient evidence for us to believe that Mustafa Kemal did not approve
of the formation of the PRP as a political opposition the leaders of
which had the potential to replace his leadership.



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 89
One More Amendment

As the political realities in the new era changed, the TGNA felt the
need to amend the very same article one more time with law number
556, which passed on February 26, 1925. The date coincides with the
immediate aftermath of the Sheikh Said Revolt, the religious and
Kurdish nationalist aspects of which are still being debated. However,
one thing is hardly questioned, namely, that the Naghsbandi facade
and participation in the rebellion enabled the Kemalists to further
pressure and silence the ulama, which, for centuries, established itself
inside and outside the Ottoman state machinery.”®

However, it was not only the religious establishment that was tar-
geted. Law number 556 availed itself of any interpretation of political
action that made direct or indirect references to religion. In other
words, the law aimed at those who used religion as a platform for
their discontent, those whose discontent centered around religion,
and those who made any reference to religion for political gain. The
amended article 1 included the following: “Formation of societies by
using religion for political purposes is forbidden. Those who establish
and become members of such organizations are considered traitors.”*’

This amendment afforded the Kemalists better opportunities to
restrict their opponents” political moves. Since the majority of them
came from “conservative” backgrounds and since religion was an
integral part of their identity and of their political platform, the
opposition lost its main justification to campaign for votes and to
establish sustainable opposition in parliament. It is noteworthy to
point out that when this amendment passed, the PRP was in
parliament and overwhelmingly voted for the amendment. The
amendment passed the TGNA immediately after the inauguration of
the Sheikh Said Revolt without any objection. This rebellion, thus,
served as a catalyst in the political process in which the opposition
was silenced and the PRP closed down. Therefore, it is mandatory that
we examine certain aspects of the rebellion.

SOME OBSERVATIONS ON THE SHEIKH SAID REVOLT
AND ITS AFTERMATH

The Sheikh Said Revolt commenced on February 13, 1925, in Piran
(later Dicle, administratively tied to Diyarbakir). The rebels quickly
captured many towns in the region and came as far as Diyarbakir.



90 From Caliphate to Secular State

Initially, the rebels were successful in defeating several local military
units; however, when the government mobilized and dispatched
larger units, the rebellion was contained in two months. Sheikh Said
and his 47 followers were tried and hanged on June 29, 1925.

This revolt has been regarded in republican history as one of the
greatest internal challenges to the new Turkish state. However, at the
same time, it is often postulated that the Sheikh Said Revolt provided
Mustafa Kemal with the appropriate milieu in which to complete his
radical reforms without any political opposition. According to Metin
Toker, son-in-law of Ismet Pasha (inéru'j), who became the prime min-
ister at the time of the revolt, the new reforms were incompatible with
the freedom that the Kemalists pledged. Hence, in order to eliminate
the opposition and to introduce the reforms, the Kemalists postponed
implementing democracy, and this revolt was instrumental in that
regard.’® We examine this proposition in greater detail, for it had sig-
nificant ramifications for the future of the new Turkish state. But
now, let us begin by making several observations about the revolt.

Since many publications have dealt with the narrative and nature of
this rebellion,”" I limit myself here by introducing some unexplored
archival documents and making some observations regarding the
revolt. Following these observations, I examine the timetable of the
government’s response to the rebellion, which is directly related to
the subject under examination.

The first observation concerns the cost of the rebellion, which
reveals clues about the financial impact of the revolt on the new
regime. If the Turkish government fomented the rebellion in order to
conspire against the newly formed political opposition, it would be
reasonable to expect that a sufficient budget had been allocated to
organize the rebellion. On this aspect, much conflicting information
exists.’* According to U.S. consular reports, which so far have not
been utilized to study this revolt, the TGNA approved a budget of
10 million Turkish lira (US$5 million) for the arms purchases from
Poland.*® On March 27, 1925, the U.S. military attaché in Turkey stated
in his report that “the Turkish Minister of National Defense told a for-
eign military attaché that the expenses of his department [for] the sup-
pression of the Kurdish revolt would be 7.000.000 Turkish pounds [or
lira, approximately US$3.5 million] up to the 1st of April.”** Another
U.S. report confirms this number, indicating the Turkish Joint Chief
of Staff as its source.”” The same figure of 7 million Turkish pounds
was given, this time to the Italian military attaché. The U.S. observers
seemed to be surprised about such a high expense for the suppression



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 91

of the rebellion, for it seemed that the revolt was not a very successful
one. However, the U.S. diplomats concluded that the Turkish minister
or joint chief of staff had no reason to exaggerate.*®

Another U.S. document informs us of the total figure of the cost. On
August 27, 1925, Sheldon L. Crosby, the U.S. chargé d’affaires, relayed
a valuable report by an unnamed U.S. military attaché to Washington.
This report details the Turkish budget for 1925 and the estimated cost
of the Sheikh Said Revolt.>” According to this report, the budget for
the fiscal year from March 1, 1925, to February 28, 1926, was
153,046,854 Turkish pounds (US$84,175,770), and the expenditure was
183,932,777 Turkish pounds (US$101,163,030), which created a deficit
of 30,885,923 Turkish pounds (US$15,987,250).%® Another report, titled
“Cost of Suppression of Kurdish Rebellion,” indicates that

the [Turkish] government officially published ten million Turkish
pounds as the cost of the suppression of the uprising. However,
government officials now admit that the cost is twenty million
pounds, and information comes from a reliable source that the
cost is thirty million pounds. The latter estimate is believed to
be nearer correct. The amount does include the pay and upkeep
of the forces mobilized.*

These figures indicate that 16.3 percent of the total budget of the fiscal
year 1925-1926 went to the suppression of the rebellion.

If the U.S. estimates on the cost of the rebellion were correct, then
this figure nearly matched the budget deficit. By all accounts, the cost
of 60,000,000 liras given by Siireyya Bedirhan seems to be an exagger-
ation, as was the estimation by Hamid Bozarslan, who claims that
35 percent of the total budget went to the suppression of this revolt.*’
In any case, the cost of the rebellion was an additional burden on
the Turkish government. Accordingly, we can safely assume that the
rebellion was a major reason for the budget deficit and that the
government was unprepared for the revolt, at least financially. In other
words, even if the Turkish government planted the rebellion, finan-
cially it was not prepared for it. However, this certainly does not mean
that Ankara did not exaggerate and manipulate the rebellion in terms
of its danger to the emerging state and its potential for a counterrevo-
lution supported by the political opposition.

Another observation can be made regarding the British involve-
ment in the rebellion. Here also, we can look at the U.S. consular
reports, which include accounts regarding this issue. For example,
reports in two files, numbers 867.00/1853 and 1855, inform us that



92 From Caliphate to Secular State

the general belief in Turkey was that Sheikh Said had been on the
British payroll from 1918 to 1922. This report hardly goes beyond
informing Washington of the rumors circulating in Turkey; no conclu-
sive evidence is available for this claim.*' The Turkish side long main-
tained that the British incited the rebellion in order to get concessions
on the Mosul issue.

On the other side, rather interestingly, some British archival sources
make the opposite claim. One particular claim speculates that it was
probably the Turks who planted the rebellion. Coming from a British
intelligence analyst, this is an extraordinary allegation. If properly
documented, this claim could certainly present the conclusive evi-
dence that we have been seeking regarding the Kemalists” incitement
of the revolt. However, the report does not go beyond speculation.
We encounter this British report in FO 371/10867, in which James
Morgan, a British intelligence analyst, speculates on the reasons why
Turkey would support and benefit from the Sheikh Said Revolt:

It is known that His Majesty’s Government at one time or another
have interested themselves in a Kurdish State [emphasis added],
and a good portion of the inhabitants of the Mosul Vilayet are
Kurds. The Turks seek to regain possession of the Mosul Vilayet
partly because they do not wish the Kurds of that Vilayet to
remain under British control, and in time to become the nucleus
of an independent Kurdistan under British influence which
would attract to itself Kurdish territories now under Turkish
rule, or at least from a focus of dissatisfaction against Turkey to
the Kurds inhabiting Turkey.

If the present rising has been engineered by Angora and exists,
attracting to itself, numerous “deserters” from the Turkish regu-
lar forces. We may hear that the successful rebels have deter-
mined to free their brothers in the Mosul Vilayet, and for that
purpose have crossed the present frontier, aided by the deserting
Turkish troops, in order to take possession of Mosul. If this were
so, they would, on obtaining possession of the Mosul Vilayet,
probably surrender to Turkey, leaving Turkey in possession of
the conquered territory.

Another possibility is that a successful rising in Turkey (coun-
tenanced by Angora) might be taken as a pretext for a rising of
Kurds in Irak (also engineered by Angora) to throw off the Irak
yoke and proclaim union with the Turkish Kurds, all ultimately
submitting to Angora.



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 93

A further possibility is that the rising may afford a pretext for a
concentration of Turkish troops on the Irak frontier, who might
ultimately find it their duty to pursue flying Turkish rebels across
the Irak border.

The [Turkish]* government pretended to take the view that
the movement is reactionary and due to certain influences play-
ing on the religious instincts of the rebels. The attempt to use reli-
gion as a cloak for treason is strongly condemned. At the same
time reactionary and religious movement afford the Government
the opportunity of seeking out under cover of martial law of its
opponents of whatever colour and of dealing with them. While
martial law has not been declared in Constantinople, the idea
has been mooted, and it may be that “Independence Tribunals”
will again be set up there.*?

First, it must be noted that this view was not uniformly accepted by
British intelligence analysts.** Nevertheless, what is interesting about
this report is that it reverses the Turkish claim that the Mosul issue
was the primary motive for the belief that Great Britain incited or sup-
ported the Sheikh Said Revolt. This report suggests that the very same
issue could be interpreted to support the opposite claim—that is, the
Turks fomented the revolt for the control of Mosul. Incidentally, this
report is also one of the rare ones by a British officer to solidly confirm
the interest of the British government in establishing a Kurdish state.
However, James Morgan’s “Memorandum” is particularly insight-
ful, as it suspected that another reason for the Turks planting the revolt
would be the elimination of the religious opposition. Here we should
remember that this report was dated March 4, 1925, which was the
same date as the passing of the Takrir-i Siikun in parliament. It is likely
that the report was sent before the British had full knowledge of the
content of the Takrir-i Stikun; this would certainly further validate the
British suspicion that the rebellion could be used as a pretext to deal
with the religious opposition. Furthermore, British analysts also enter-
tained the possibility that the same revolt could be manipulated to
silence the entire political and intellectual opposition in Turkey, not just
the religious one. It must be repeated that there exists no conclusive evi-
dence to substantiate the Kemalist instigation of the revolt. We have the
court reports and eyewitness accounts regarding the trial of Sheikh
Said.** We know that Sheikh Said did not make any such claim even
after he was sentenced to death by hanging and not even during his
execution. Therefore, for this claim, we have only circumstantial



94 From Caliphate to Secular State

evidence and the fact that the revolt helped the Kemalists more than it
did the Kurds. Nevertheless, I should make my position clearer on this
subject. I do not claim that such a governmental plot did not exit;
instead, I do point out that we lack “conclusive evidence” to prove it.
Therefore, one should regard this conspiracy theory as plausible but a
theory nonetheless.

D. A. Osborne, another British officer in the Foreign Office, informs
us that even French authorities in Syria entertained the possibility that
the revolt was “fictitious” or exaggerated. Osborne states, “We have
seen in a telegram from Aleppo that the French authorities in Syria
are inclined to regard the [Sheikh Said] rising as fictitious or largely
exaggerated, which implies some ulterior purpose.”*® Foreign observ-
ers seem to agree that the government in Ankara was trying to exag-
gerate the rebellion; however, the question lingering in their minds
was, for what purpose?

In order to look further into the circumstantial evidence in the
exploitation of the rebellion for political gain, we should turn our atten-
tion to political developments in Ankara. For example, a close examina-
tion of the timetable of the revolt can shed some valuable light on the
issue under examination, that is, the silencing of the opposition, which
was embodied by the PRP under the leadership of Kazim Karabekir,
Rauf (Orbay), and Ali Fuat (Cebesoy), all one-time close associates of
Mustafa Kemal.

When the rebellion broke out on February 13, as was mentioned, the
government was headed by the moderate Fethi Bey (Okyar). After
assessing the urgency of the rebellion based on telegrams he irregularly
received (due to the rebels cutting off the telegram lines), on February 23
the government declared a state of emergency for one month in the
“rebellion territories” (isyan bolgesi).*” Fethi Bey was able to collect
somewhat sufficient information to prepare his first report to the
General Assembly of the TGNA 11 days after the breakout of the rebel-
lion.*® In his speech, Fethi Bey described the rebellion as local and
explained his government’s policy in dealing with the rebels.* Ahmet
Siireyya Bey (Orgeeveren), then a member of the TGNA and later a
prosecutor of the Eastern Independence Tribunals that tried the Sheikh
Said and his followers, is one of the most informative primary sources
that deals with Ankara’s response to this rebellion. In his memoir,
Stireyya Bey remembers that prior to Fethi Bey’s speech, Mustafa
Kemal in private meetings showed a grave concern that the rebellion
would spread nationwide (memleketsumiil bir durum ihdasina miisaid).”
Mustafa Kemal’s concern was also documented in another source.



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 95

Kazim (Ozalp) Pasha, the president of the TGNA, informs us of a meet-
ing that took place in his office. We do not know the exact date of this
meeting, but it must have taken place before March 3, 1925, when Fethi
Bey resigned as the prime minister. Present at this meeting were Fethi
Bey, Mustafa Kemal Pasha, and Kazim Pasha, who, in his memaoir,
remembered this meeting as follows: “Mustafa Kemal asked Fethi Bey
in my room what kind of preparations the government has been under-
taking [regarding the rebellion]. Fethi Bey responded, ‘Rebels and incit-
ers will be sent to military courts (Divan-1 Harb).” Mustafa Kemal was
not satisfied and stated that ‘the real inciters are hiding in different parts
of the country. Do you not think that the government needs to expand its area
of investigation’ [emphasis added]. Fethi responded, ‘If you like, I can
resign.”””!

Offering his resignation rather than complying with Mustafa
Kemal’s inquiry certainly suggests that Fethi Bey was not convinced
of the president’s argument. Then a striking question arises: Did
Mustafa Kemal have better intelligence than that of the government
on the rebellion, did he not share it with the government, or was he
simply exaggerating? How is it possible that looking at the same data,
Mustafa Kemal Pasha and Fethi Bey arrived at conclusions that were
strikingly contradictory to each other? The Kemalist historiography
tends to question the statesmanship of Fethi Bey in failing to immedi-
ately recognize the severity of the rebellion.”” It seems highly unlikely
that Mustafa Kemal would be able to collect better intelligence in such
a short time (less than 10 days) to warrant his caution.

It is possible that Mustafa Kemal regarded this rebellion as the com-
mencement of a nationwide counterrevolution and was extremely
suspicious about it. Yet it is equally possible that he wanted to benefit
from this “timely” rebellion to silence his critics and needed to exag-
gerate it. Riza Nur, a former minister of health and a one-time close
associate and later opponent of Mustafa Kemal, echoed a view to
which many of Mustafa Kemal’s opponents subscribed when he
described the rebellion as “God-sent” to eradicate the opposition.”
Here it should be mentioned that we lack conclusive evidence to sub-
scribe to either possibility. However, we may have again circumstan-
tial evidence that suggests that the Kemalists intentionally
overestimated the strength of the revolt. For example, the known scale
and strength of the rebellion in the first weeks did not justify the vigi-
lance that Mustafa Kemal demonstrated. Fethi Bey’s report to the
TGNA clearly indicated that the Ankara government was convinced
of the locality of the revolt and confirmed the ability of the military



96 From Caliphate to Secular State

to crush it.”* The U.S. consular reports also indicate that the Sheikh
Said Revolt was not spreading.”® In another report dated as late as
April 8, 1925, the U.S. military attaché observes that “from a strictly
military point of view, the revolt was never sufficiently widespread
as to cause alarm, and the steady advance of the regulars [Turkish
military], since the inception of their offensive, gives good reason to
believe that order and tranquility will be restored in the near future
except in certain mountainous regions.””® The statement that “the
revolt was never sufficiently widespread as to cause alarm” is also con-
sistent with the position adopted by Fethi Bey and contradicts the
hard-line position of the Ismet Pasha government, which came to
power on March 4, 1925. As mentioned above, the exaggeration of
the rebellion was also an alternate view of some British military ana-
lysts. D. A. Osborne at the Foreign Office, for example, suggested that
“once the revolt broke out its seriousness may have been exaggerated
to enable [Mustafa] Kemal to reinstate Ismet [Inonii] as Prime Minister
and to institute a variety of repressive measures against the rising tide
of criticism and oppression.””” Osborne’s assessment seems to be a
valid one. Indeed, Ismet Pasha became the prime minister one more
time as a result of this revolt.

Regarding the reliability of foreign sources concerning the rebellion,
I must state that both British and U.S. intelligence were watching the
rebellion closely and sharing information. Although some of their
information came from Turkish sources, they had their own intelli-
gence as well. Confidential reports to London or Washington were
intended for internal use, not for propagating a view. Nevertheless, I
found the U.S. consular reports to Washington particularly reliable
for two reasons. First, the United States, unlike Britain, was not a party
to any ongoing conflict, such as the Mosul issue. Second, U.S. reports
took the pain of grading the information they gathered on the basis
of its reliability. In many instances, the U.S. high commissioner in
Turkey relayed the information with a warning that reliability of the
information could not be confirmed. For that reason, the U.S. consular
reports, in some instances, are more reliable than those of British and
Turkish sources. Nevertheless, the historian must consider the
possibility that these sources contained unintentional misinformation.

In any event, on March 2, 1925, the RPP, the party in power, met in a
closed meeting to reconsider its position on the government’s
response to the rebellion. It was an extraordinary move since only sev-
eral days before in a parliamentary session, Fethi Bey’s program in
suppressing the rebellion was overwhelmingly endorsed.”® In the



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 97

party meeting, Recep Bey (Peker), the spokesperson for the radical
wing of the RPP, suggested that the government’s response to the
rebellion was inadequate and that harsh measures were necessary
(siddet sarttir).’® Fethi Bey could not hide his astonishment at this
move but responded,

I am surprised by Recep Bey’s objection [to the government’s
handling of the revolt]. Because, we inherited this last rebellion,
which was the continuation of the previous Nasturi rebellion . . .,
from Recep Bey. He was then the Minister of the Interior. At that
time, he did not take any [concerned] measure. Now what is the
reason for him subscribing to violence and anger (tehevviir)?°

To demonstrate the position of the PRP regarding the radicals’ new
move, an interesting newspaper article is noteworthy. Published on
April 1, 1925, by the daily Hakimiyet-i Milliye, an RPP organ, the article
mentions a speech by Kazim Karabekir, the leader of the opposition
party: “Kazim Karabekir Pasha’s speech astonished us. According to
the respectful General, the government knew that a rebellion was in
the making. Yet it did not do anything to prevent it in order to use it
possibly as a pretext to crush the opposition party.”®!

The article does not specify where and when Kazim Karabekir made
such statements; however, there is no reason to doubt that such an accu-
sation was leveled against the government. What is significant here is
that Kazim Karabekir’s accusation matches that of Fethi Bey. Clearly,
Kazim Karabekir, like Fethi Bey, was implying that the previous Ismet
Pasha government ignored the warnings. Kazim Karabekir went
further to boldly suggest that the government’s aim was to silence the
opposition.

Based on Fethi Bey’s and Kazim Karabekir’s statements, can one
suggest that the Sheikh Said Revolt was purposefully allowed to
happen? Itis very tempting to respond to this question positively. After
all, the same accusation came from the members of two opposing
parties. However, we cannot go any further than to point out that the
accusations come from different credible sources, yet they fall short of
providing any hard evidence. What we can safely state is the following;:
the radicals in the RPP wanted to topple Fethi Bey’s government, and
they were encouraged by Mustafa Kemal to increase their criticism of
this moderate government.

At this point, it is important to note that there were attempts by
Mustafa Kemal and Ismet Pasha to tame the Istanbul press and the
newly formed PRP with the accusation that the latter had intentionally



98 From Caliphate to Secular State

incited reactionaries. Avni Dogan, a member of the TGNA, remembers
a secret meeting requested by Mustafa Kemal in an RPP meeting.
Dogan does not give us any specific date for this meeting but mentions
that the next day the Ismet Pasha government resigned and that Fethi
Bey formed the new government. He must have been referring to the
date of October 21, 1924, for we know that Ismet Pasha resigned from
his premiership on October 21 and that the next day Fethi Bey became
the new prime minister. In this meeting, Mustafa Kemal shared his
concern regarding the Istanbul press and the PRP—established only
three days before this meeting on October 17, 1924. Mustafa Kemal
began by stating,

Iinvited you here to decide on a significant issue. Negative incite-
ments (menfi tahrikat) in the country have reached dangerous lev-
els. Propagation by the Istanbul Press and the PRP encourages
reactionaries who have been hiding here and there. ... Available
laws are far from protecting our reforms and new Republic. ...
Even in the most progressive democracies harsh measures were
taken. We also need preventive measures to protect [our] reforms.
Therefore, the prime Minister and I examined the situation. [smet
Pasha is of the opinion that we need some legislative measure-
ments to support the executive branch and the police. What do
you think?%*

Avni Dogan informs us that the majority in the meeting did not share
Mustafa Kemal’s pessimism and the proposed harsh legislative
adjustments. On hearing this, Mustafa Kemal smiled and said,

I smell blood and gunpowder. I hope I am wrong. Fethi Bey
thinks he can govern the country without such precaution. Today
Prime Minister [smet Pasha will resign and the new government
will be formed by Fethi Bey. Keep our meeting a secret.®®

Considering that this meeting took place before the Sheikh Said
Revolt, it is not difficult to suggest that Mustafa Kemal and Ismet
Pasha were exploring the possibilities of silencing the opposition in
the name of protecting the infant regime. This discussion provides us
valuable evidence that the Sheikh Said Revolt was open to exploitation
and manipulation and that motives did certainly exist.

Fethi Bey remained in power only two and a half months. On
March 3, 1925, Fethi Bey gave his resignation to Mustafa Kemal, and
consequently Ismet Pasha again was appointed as the new prime min-
ister. The very next day, the Takrir-i Stikun passed the TGNA. Before



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 99

looking at the Ismet Pasha government’s dealing with the revolt in the
region and with the political opposition nationwide, a very significant
but often overlooked detail needs to be examined. This examination
will give us further clues about the intentions of Mustafa Kemal and
his close associates to dominate the political landscape by muting the
opposition.

We know that only one day before the voting took place in the
TGNA for the previously mentioned law number 556, the prime min-
ister, Fethi (Okyar) Bey, invited Kazim Karabekir (the chairman of the
PRP), Rauf Bey, and Ali Fuat Pasha to a private meeting. During the
meeting, Fethi Bey said, “I was charged with a duty to ask you to close
down your party on your own. Otherwise, I see the future very dark.
Much blood will be shed.”®* To this open threat, Kazim Karabekir
replied, “On a legal ground we can form a political party; but closing
it down is beyond our ability. You are in the government. You possess
the power and the means [to close down our party]. If this is your
wish, you can certainly accomplish it by yourself.”® After hearing that
Kazim Karabekir had no intentions of surrendering, Fethi Bey apolo-
gized, stating, “I am deeply sorry to come to you with such a demand.
As you well know, I oppose all forced action (67fi muamele). [But] I am
afraid that I will be in the minority.”® Who did charge Fethi Bey, the
prime minister, with such an improper mission? Ergiin Aybars, a spe-
cialist on the Independence Tribunals, and Metin Toker, the son-in-law
of Ismet Pasha, suggest that no one but Mustafa Kemal had the means
to order Fethi Bey to carry the message.®” On this subject, Aybars and
Toker cannot be challenged. Fethi Bey was probably carrying Mustafa
Kemal Pasha’s note, which clearly indicated that the political
opposition would not be tolerated. In any case, Ali Fuat Pasha, in his
memoir, states that before the meeting concluded, Kazim Karabekir
Pasha confirmed his party’s support for the government in dealing
with the rebellion.®®

Kazim Karabekir Pasha’s refusal to comply with the “suggestion”
of dissolving his party indicates that he must have been keenly aware
of the intentions of the radical group in the RPP to take every measure
to eliminate the political opposition. Yet the following events proved
that neither Kazim Karabekir nor the other members of the PRP had
any idea of the extremes the radicals were willing to go to establish
their rule unchallenged. Aware that the radical faction in the RPP
was undermining the moderate Fethi Bey government, the PRP
decided to do all it could to keep Fethi Bey in power. Therefore, it
should not be a surprise that the very next day, the PRP joined in the



100 From Caliphate to Secular State

RPP to pass law number 556, which banned the use of religion for
political gains.®” Ironically, although it was not this law that was uti-
lized for the closing of the PRP several months later but rather the
infamous Takrir-i Siikun, the use of religion for political gain was
one of the major accusations leveled against the members of the PRP.
We can now turn our attention to the Takrir-i Stikun, the law that
was responsible for the silencing of the opposition.

TAKRIR-i SUKUN DISCUSSIONS IN PARLIAMENT”®

When Fethi Bey resigned as the prime minister, [smet Pasha became
the new premier and immediately introduced a new bill to the TGNA
in its meeting on March 4, 1925, a bill that caused much controversy.
This bill, number 1/638 and named as Takrir-i Stikun, played a deci-
sive role in the future of the new republic. With its draconian content,
the bill (later law number 589) became the most significant instrument
that the radical Kemalists would use to silence the internal opposition
by legitimizing its suppression.

In the session held on March 4, 1925, the new prime minister, Ismet
Pasha, introduced this new bill to parliament as the following;:

To the exalted Presidium and the Grand National Assembly of Tur-
key. Because of the necessity demonstrated by the recent extraordi-
nary circumstances and events, in order to strengthen the power of
the Turkish Republic and to safeguard the foundations of the revo-
lution and in order to persecute and subject quickly the foolhardy
ones who are harming and humiliating the innocent masses,
through the adoption of the necessary measures against the reac-
tionary and subversive actions and initiatives which may threaten
the safety, law and order and social structures in the country,
I request you to agree that this bill, which has been approved in
the cabinet meeting of March the 4th, 1925, be submitted to the
exalted Assembly for the approval and adoption.

The bill contained three articles:

Article 1

The government is empowered to prohibit on its own initiative
and by administrative measure (subject to approval of the
President) all organizations, provocations, exhortations, initia-
tives and publications which cause disturbance of the social



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 101

structures, law and order and safety and incite to reaction and
subversion. The government can hand over the perpetrators of
these acts to an Independence Tribunal.

Article 2

This law will be in force for a period of two years from the date of
its promulgation.

Article 3
The cabinet is entrusted with the implementation of this law.”*

Naturally, when it was discussed in parliament, the bill encoun-
tered staunch objection by the opposition members embodied by the
PRP. After the Takrir-i Siikun was introduced in the TGNA, Glimtishane
representative Zeki Bey, a member of the opposition, objected to the bill
on the grounds that it contradicted the Constitution (Teskilat-1 Esasiye).
Since the perpetrators could be sent to the Independence Tribunals,
which could impose capital punishment without parliamentary appro-
val, the opposition members were uneasy. “This bill violates the
Constitution,” suggested Zeki Bey. “The article 26 of the Constitution is
quite clear. [It stipulates that] the TGNA is responsible for [the confirma-
tion of] capital punishment. First, Article 26 of the Constitution needs to
be amended, and then we should be able to deliberate on the [Takrir-i
Siikun].” In response, Karesi representative Ahmet Siireyya Bey, who
later became a prosecutor in the Independence Tribunals that were
formed to enforce the Takrir-i Siikun, stated that this bill was already
discussed in the Judicial Committee of the TGNA, which decided that
it did not violate the constitution.

The opposition of Dersim representative Feridun Fikri Bey was
more to the content of the bill. In his speech, Feridun Fikri objected
to the bill on another ground, namely, that it would give extraordinary
power to the government, which could potentially abuse this power
by labeling people’s ordinary political activities (faaliyet-i begeriye) a
danger for the security of the regime. “It is possible,” maintained Fer-
idun Fikri, “to provide security (emniyet), happiness (huzur) and order
(siikun) which the motherland needs without [the Takrir-i Stikun].”

Drawing on this foundation, Kazim Karabekir, the chairperson of
the opposition party, the PRP, presented his objection to the bill as
the following;:

Dear friends, as I indicated earlier from this very lectern, we [the
PRP] have supported all the legal business of the government in



102 From Caliphate to Secular State

the region where this [Sheikh Said] incident occurred, and I
repeat the pledge of our support. However, we do not support
the process that put pressure on the natural [inalienable] rights
of people in this particular incident. The bill that is now before
you is not clear (gayri vazih) and elastic. If this bill becomes a
law and if it attempts to limit the political structuring (siyasi taaz-
zuv) to which our Constitution has given birth, and efforts to
pressure the newspapers are intended, that would mean that
the people’s sovereignty will be abandoned. Because, this would
mean that the voices of people’s representatives will not [be
heard]. Passing this bill is not an honor for the history of the
Republic.

As for the Independence Tribunals, as its name suggests, these
courts were established during our War of Independence. ... If
[smet Pasha thinks that he can use these tribunals as a tool to
tame [the opposition], he is gravely mistaken.

The fear of Kazim Karabekir was entirely justified, and in fact it was
exactly what the government intended to do. This law would severely
limit the PRP’s political activities and hence its ability to constitute any
opposition in parliament. However, they lacked the necessary political
strength to stop the radicals, who constituted the majority. The Sheikh
Said Revolt provided Mustafa Kemal and his supporters, namely,
many members of the RPP, with an exceptional opportunity to silence
the political opposition. To this end, not only the opposition in the
TGNA but also the Istanbul press, which openly demonstrated dis-
taste for Mustafa Kemal and the Ismet Pasha government, were the
subject for the attention of the Takrir-i Stikun. It is not a misjudgment
to suggest that the law’s primary aim was not the handling of the
Sheikh Said Revolt but rather the opposition. The law contributed
very little to the success of the military action taken by the government
against the revolt. Fethi Bey’s statements in parliament on March 3,
1925, concerning his resignation from the office of the prime minister
are noteworthy:

I understand that my colleagues do not consider the actions
taken by my government concerning the rebellion adequate,
and advocate for broader and stronger measures. I am of the
opinion that all necessary measures required by the rebellion
are in place and these measures are sufficient to suppress the
rebellion. I do not want the responsibility for shedding much



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 103

blood by promoting stronger measurements. Therefore, I resign
from my post.

Until the Sheikh Said Revolt, the radicals felt threatened by the pub-
lications of Istanbul newspapers and saw them as a major obstacle in
the process of implementing the pending reforms. Although this fear
certainly had merits, it should not escape scrutiny. We know, for exam-
ple, that some journalists” opposition centered not around the reforms
that Mustafa Kemal intended to implement but around Mustafa
Kemal himself. Hiiseyin Cahit (Yal¢in) and to some degree Ahmet
Emin (Yalman), for example, were implying in their columns that
Mustafa Kemal was becoming increasingly despotic. These Western-
educated intellectuals did not share the aspirations of the Islamic seg-
ments of society and their leaders. They shared the vision of westerni-
zation as Mustafa Kemal did. However, bold disregard of the
fundamentals of a democratic regime was the core of their opposition
to Mustafa Kemal. We return to the issue of the journalists later.

At this point, we should turn our attention back to the discussions
in parliament to see how the government also targeted the Istanbul
press. Fearing the potential that the Istanbul press possessed to create
or perhaps solidify the reaction to the Kemalist administration,
Mustafa Kemal had a meeting with the journalists in Izmit (January 16~
17, 1923).”> However, this meeting did not prove to be very productive
in terms of controlling the pens of the Istanbul journalists. While debat-
ing on the Takrir-i Stikun bill on March 4, 1925, minister of defense
Recep Bey accused the Istanbul press of challenging the authority of
the TGNA, a charge that was punishable even under the Law on the
High Treason:

The most significant point that needs to be addressed [here] is
the Istanbul Press, which is the main reason for the present day
weakness [of our state]. ... Of course, there are exceptions. ...
[The Istanbul press] has attacked the TGNA, all of its political insti-
tutions, and members with vicious lies and manipulations. ...
Every morning, [it] manipulated the people with [innuendo] that
the [Ankara] government . .. does not deserve credibility and trust
(itibar). ... In order to provide security for the general public
(emniyet-i umumiye), for the law (emniyet-i hukukiye) and for the
nation (emniyet-i milliye), and in order to establish a government
powerful enough to destroy these poison centers (zehir yuvalari),
it is the duty of this parliament to pass this law.



104 From Caliphate to Secular State

With these statements, Recep Bey presented the position of the
[smet (In6nii) government in reference to the Istanbul press. The
revolt was a great chance for the hard-core radicals to settle old scores
with the Istanbul newspapers that were not very friendly—to say the
least—to some in the Kemalist circles.

Although memoirs describing the Sheikh Said Revolt deemed it a
significant one and criticized Fethi Bey for not being vigorous enough
to undertake the necessary measures, during the Takrir-i Siikun delib-
erations in the TGNA, speakers in favor of the bill did not make any
case for the severity of the rebellion.”* The radicals framed their argu-
ment for the necessity of the Takrir-i Stikun, suggesting that this revolt
was the tip of the iceberg. The real problem, as they suggested, was the
unknown inciters of the rebellion, as they hid in many segments of
society. Ismet Pasha, responding to Kazim Karabekir’s accusations of
abusing the authority of the Independence Tribunals, stated that the
tribunals were only tools to provide the nation with security and
order. However, in response to Rauf Bey’s assertion that stated, “I do
not see the Republic in danger. Therefore, such a [drastic] law is not
necessary,” Ismet Pasha was polemical. After confirming that the
regime was safe, [smet Pasha rhetorically asked, “Can a Republic [like
ours], which recognizes the dangers and takes necessary measures, be
in danger?” This answer did not really respond to the question posed
by Rauf, whose question intended to ask whether the government
considered the revolt an imminent threat to the state. In the parlia-
mentary discussions, [smet Pasha did not speak to the specific danger
that the Sheikh Said Revolt posed but instead chose to present the
issue as a general security concern that was instigated by unnamed
individuals and groups hiding outside the rebellion area. However,
there was little doubt in parliament that the real target was the politi-
cal opposition. For that reason, the discussions on the sixty-ninth par-
liamentary session, dated March 4, 1925, focused on how this law
would affect the general individual liberties in the country, not on
how this law would help suppress the rebellion.

In fact, almost exactly two years later, [smet Pasha clearly stated
that the real danger was not the Sheikh Said Revolt; it was the general
confusion and degenerate intellectuals (miitereddi miinevverler).”
These people were hiding within the general population as journalists
and politicians who needed to be weeded out. Thus, while in appear-
ance this law was serving a noble cause, in reality the Takrir-i Stikun
conferred an extraordinary power on the government to monopolize
the definition of these “degenerate intellectuals” and the newspapers



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 105

and political parties in which they hid themselves. As is shown below,
in general it was the oppositional press (mainly in Istanbul) and the
PRP as the main opposition in parliament that were targeted.

In any case, the bill became law number 589 on March 4, 1925, with
122 “yes” and 22 “nay” votes, which were cast by all PRP members
present at the voting. The PRP did not muster enough votes to block
the Takrir-i Siikun. After this vote, in the same session, Ismet Pasha
requested the formation of two Independence Tribunals, one in Ankara
and one in the region where the military operations were taking place
(harekat-1 askeriye mintikast). What is most consequential about this
development is that while the Ankara tribunal still needed parlia-
ment’s approval to carry out capital punishment, the other tribunal—
based mainly in Diyarbakir—did not need such an approval.”® Judg-
ments of the latter would be final and carried out immediately.”” This
tribunal was going to judge cases that were related to the rebellion
and that took place within the defined region where the rebellion took
place. The Ankara tribunal was assigned to deal with cases that were
outside the jurisdiction of the Eastern Independence Tribunal. As will
be seen below, in practice, the Eastern Tribunal was involved in cases
that were technically beyond its jurisdiction.”®

Another significant development that sealed the fortune of the PRP
was the election of the members of the Independence Tribunals. The
election took place on March 7, 1925. Expectedly, the members elected
for these tribunals were close associates of Mustafa Kemal, and many
belonged to the most radical wing of the RPP.””

THE TAKRIR-i SUKUN AND THE CASE OF THE JOURNALISTS

On March 6, 1925, only two days after the passing of the Takrir-i
Siikun, the government closed down the following newspapers:
Tevhid-i Efkar, Istiklal, Son Telgraf, Orak Cekig, and Sebiliirresat. A month
later, Tanin, whose editor in chief was Hiiseyin Cahit Bey, joined the
list.®° Hiiseyin Cahit (Yalgin) was a well-known CUP member and an
ardent critic of the Ankara government. On August 11, 1925, Vatan,
whose editor in chief was Ahmet Emin (Yalman), also joined the list.
Some other newspapers that were closed down during the period of
the Takrir-i Stikun also included Yoldas, Presse du Soir, Resimli Ay, Mil-
let, Sada-y1 Hak, Dogru Soz, Kahkaha, Tok Séz, Istikbal, and Suyha.81 Only
Hakimiyet-i Milliye (Ankara) and Cumhuriyet (Istanbul), both organs of
the government, circulated freely as major newspapers.



106 From Caliphate to Secular State

It is interesting that Tanin, the CUP organ, was closed down not
immediately but rather a month after the first round of paper closings.
This may indicate that the radicals were still not sure how to deal with
the CUP members. Many CUP members were already in the RPP,** so
it is possible that the delay was intended to measure the reaction of
CUP members within as well as outside the RPP. The government
must have become more confident in controlling the possible reaction
that on April 15, 1925, Tanin was also closed down. The pretext for
this decision was a frivolous one: that the paper used the word “raid”
(baskin) to describe the closing of the PRP’s Istanbul headquarter and
branches.®® The Ismet Pasha government, based on Takrir-i Stikun,
charged that this word could be considered inflammatory and hence
could endanger public safety. In the end, no substantial protest materi-
alized to the targeting of the CUP organ. Nevertheless, the radicals
were still uneasy in dealing with the other CUP members and suspi-
cious of their political activities at least until 1926, when the major
CUP leaders were executed in their alleged connection to the Izmir
assassination attempt of Mustafa Kemal.**

Not all closed newspapers were published in Istanbul and hence
were members of the so-called Istanbul press. In fact, this roster was
highly eclectic and included not only Islamist and other oppositional
newspapers that were critical of the government and hence the main
target of the law but also the communist newspapers. Ironically, the
communist newspapers were highly critical of the Sheikh Said Revolt
from the beginning, considering it a manifestation of backwardness
in the East. They supported the government’s harsh standing against
these revolts. The Orak Cekic particularly was very complimentary to
the government.®® Erik Jan Ziircher correctly observes that “the first
to be prosecuted by the new Ankara Independence Tribunal were
not the PRP members, but the leftists.” Thirty-eight socialists and
communists were arrested and sent to Ankara with the charge of
“propagating for communist organizations and hence endangering
the public safety and attempting to change the regime.”®® This is a
clear signal that any political and intellectual movement that was not
in line with that of the radicals would be branded as dangerous to
public safety.

For example, on May 27, 1925, Hiiseyin Cahit (Yalcin), the editor of
Tanin, was sentenced to a life-term banishment in Corum, a small
town in Anatolia, for the word “raid” that the newspaper used in his
article.” It was during this trial that Hiiseyin Cahit uttered his famous
line describing the Independence Tribunals: “I would much prefer to



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 107

be a defendant in such a court than a member of it.”%® In addition,
Cevat Sakir (Kabaagacli—later known as “Halikarnas Balik¢is1”) and
Zekeriya (Sertel) were sentenced to three years in exile in Bodrum.
The cause for this sentencing was an article by Cevat Sakir in Resimli
Ay on April 23, 1923, titled “Hapishanede [dama Mahkum Olanlar
Bile Bile Asilmaya Nasil Giderler?” (How do those condemned to
death go to their execution knowingly?). In this article, the author®
claimed that the deserters in the military were executed without due
process. The article angered the government, and the Ankara tribunal
handed out the previously mentioned verdict to Cevat Sakir, the
author, as well as Zekeriya Bey, the editor of the journal Resimli Ay.”
The Ankara Independence Tribunal also condemned Ata Celebi, the
editor of Dogru Soz in Mersin, to one year in prison.

The issue of the journalists who were sent to the Eastern Indepen-
dence Tribunal (Sark Istiklal Mahkemesi) is in fact more telling. Avail-
able information concerning their trial in Diyarbakir and later in
Elazig shows that the government wished to silence the opposition
press and by doing so to set an example for the newspapers, which
were not entirely controlled by the government. On June 7, 1925,
Siireyya Bey, the prosecutor, requested the arrest of some journalists
and stated the reason for the prosecution of these journalists as the
following:

There are several reasons for [the Sheikh Said] rebellion. Among
these is the attitude of the journalists whose publications, know-
ingly or not, influenced the rebellion and who manipulated “the
freedom of the press” for political and personal gains. For this
reason, the issues of the [related] newspapers should be brought
to [the court for examination] and the journalists whose essays
are believed to influence the rebellion must be brought to
justice.”

Siireyya Bey’s request for the arrest of the journalists was based on
Sheikh Said’s interrogation in which the sheikh stated that “the
articles in the newspaper Sebiliirresat would increase our anger for
the government and encourage us [for such a rebellion].”** We will
see below that these accusations leveled against the journalists may
have been a result of false promises to Sheikh Said.

Nevertheless, on June 22, 1925, Velit Ebuziya of Tevhid-i Efkar; Sadri
Ethem (Ertem), Fevzi Liitfi (Karaosmanoglu), and flhami Safa of Son
Telgraf; Abdiilkadir Kemali (Ogiitcii) of Toksz; and Esref Edip of Sebi-
liirresat were arrested and sent to Ankara and later Diyarbakir. Other



108 From Caliphate to Secular State

journalists who were named as defendants in this case included
Giindiiz Nadir, Ahmet Siikrii (Esmer), Suphi Nuri (ileri), Ismail
Miistak (Mayakon), and Ahmet Emin (Yalman).

Ahmet Emin, in his memoir, states that his paper Vatan was the only
newspaper in Istanbul that was not closed down until August 1925
thanks to the support of Mustafa Kemal and Ismet Pasha. However,
when the government asked Ahmet Emin to publish an essay to defend
the government’s decision of the closing of the PRP, he refused to com-
ply.”? Consequently, Vatan was shut down, and Ahmet Emin was sent
to Diyarbakir with an obscure charge that “the newspaper caused the
rebellion by undermining the authority of the government.”**

The memoir of Avni Dogan, the acting prosecutor for this case
since Siireyya Bey was in Ankara, is revealing. He claims that the
journalists were tried over the objections of the prosecutor Siireyya
Bey (Orgeeveren), who stated that there is no legal ground for such
prosecution.”® Furthermore, it is in his memoir that Avni Dogan dis-
closes an impressively honest observation regarding the case for the
journalists. This information is especially significant, for it comes from
the very prosecutor of the trial:

In our private meetings [as the members of the tribunal], the con-
versations always ended up with the necessity of punishing the
journalists. The other members repeatedly pressured me with
the questions as to how I would construct the case for the pros-
ecution and what I think about how to proceed to prosecute the
journalists. I was hesitant to reveal my real thoughts on this mat-
ter, because after thoroughly investigating the matter, I learned
the reason why Sheikh Said mentioned the names of these jour-
nalists in his interrogation. Sheikh Said’s accusations [that he
was encouraged by the articles of some of these journalists] were
not his own. These names were given to him and he was pres-
sured to accuse these journalists in exchange for a lighter
sentence. [Furthermore,] every day I received coded messages
from Ankara, from the second tier officials. In these messages,
I'was encouraged to prosecute them to the fullest extent, for they
took position against the government since the proclamation of
the Republic. [These messages also suggested that] their punish-
ment would gain me credibility and influence.”

Therefore, we are informed by one of the most authoritative sources
concerning this case that the journalists” prosecution was a set up by the
government. This information was corroborated by another memoir by



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 109

Esref Edip, one of the prosecuted journalists, who recorded that when
he was en route to Diyarbakir, he spent a night in a prison in Urfa. There
he met several Kurds who were exiled to Western Anatolia by the same
tribunal. These Kurds, who were probably jailed with Sheikh Said or at
least had contact with him in jail, informed Esref Edip that Ali Saip, a
member of the court, gave Sheikh Said the impression that if he
involved the journalists in this rebellion, his life would be spared.
Therefore, “until the last moment, Sheikh Said was under the impres-
sion that he would be exiled to Edirne.””” This was also evident by
Sheikh Said’s statements just before his execution: “Ali Saip Bey, you
were going to save me if I told the truth (?)”*® It is quite possible that
Sheikh Said was referring to such a secret agreement.

Similar abnormalities regarding the function of the tribunal can also
be found in the memoir of the main prosecutor, Siireyya Bey. In his
Seyh Said Isyani ve Sark Istiklal Mahkemesi, Siireyya Bey remembers Ali
Saip Bey’s reaction to his position that the tribunal should not be
involved in crimes that were not specified in the law for the formation
of the Independence Tribunals. Upset, Ali Saip Bey asked,

Siireyya Bey! You are of the opinion that our court cannot get
involved in any crimes that were not specified in the law for the
Independence Tribunals. Look at the newspapers. The Ankara
Independence Tribunal also deals with all other crimes that relate
to military or other laws. How can you explain this?””

It was obvious that Ali Saip Bey and the other members of the court
wanted to have greater jurisdiction in choosing what cases to pros-
ecute and that Siireyya Bey was hesitant to prosecute them. At one
point, Ali Saip Bey bluntly asked, “If the court decides to prosecute
[some other crimes], would you object to it?” Siireyya Bey’s response
was equally blunt: “Of course, I would.”'® In a countermove, Ali Saip
and Liitfi Fikri threatened Siireyya in a thinly veiled fashion that the
court should inform Ankara of Siireyya Bey’s lack of cooperation.
“Please listen to me,” Siireyya retorted. “Let me repeat briefly. The
jurisdiction of our court is clearly determined by the law. We cannot
disregard it. But if you [the other members of the court] wish to do
so, I will not interfere or try to stop you. I will simply use my right to
object as the prosecutor.”'”! This time, the chief judge, Mazhar Miifit
Bey, got involved and reminded him, “But sir, there is also a law called
the Takrir-i Stikun.” It was clear to Siireyya Bey that he was isolated in
the court. The next day, when Siireyya Bey tried to reason with Liitfi
Miifit Bey, a member of the court, he heard a statement that summed



110 From Caliphate to Secular State

up the mind-set of those who promoted the idea of the Independence
Tribunals: “We have a certain objective” stated Liitfi Miifit Bey, “in
order to achieve it, we sometimes rise above the law” [emphasis added].
This was an extraordinary admission that also confirmed Avni
Dogan’s previously mentioned experience concerning Ankara’s pres-
sure. The memoirs of Avni Dogan and Siireyya Orgeeveren certainly
confirm that the tribunals were the tools of the government in its
attempt to silence the opposition. The telegrams that Siireyya Bey
received from Recep Bey and Ismet Pasha, the minister of defense
and the prime minister, respectively, pressured Siireyya to cooperate
with the other members of the court.'’* Siireyya Bey indicates that as
a result of these pressures by Ankara, he gave in, and the Eastern
Independence Tribunal prosecuted any crimes it wished.

There should be no doubt that the Independence Tribunals were
guided by the radicals in Ankara. Esrep Edip, the editor of the Islamist
daily Sebiliirresat, goes further to claim that Ali Saip Bey was the point
man for the secret directives the court received from Ankara. Esref
Edip informs us that the accused journalists followed Ali Saip’s posi-
tion very closely, for he received special coded messages from Ankara.
Therefore, his opinion was basically Ankara’s opinion, and that was
what counted. In his memoir, Esref Edip states,

Other than the official Tribunal account for messages from Ankara,
there was a personal account for Ali Saip. The secret directives
were sent to this account. ... We would learn about the content
the official correspondence between the court and Ankara through
the clerks. But it was impossible to know what the secret directives
to Ali Saip Bey contained. Therefore, we would watch him closely,
for his opinions were basically those of Ankara.'”

The event that is known in Turkish republican history as the “Gazeteciler
Davasi,” or “the Trial of the Journalists,” was only the first step in the
elimination of any opposition to the radicals. After many fearful and
agonizing months, a coded message from Ankara signaled that they
would be released. The message asked the court to encourage the jour-
nalists to write a letter of forgiveness to Mustafa Kemal, and they would
be forgiven by the president.' The journalists wrote the following letter:

To President Ghazi Mustafa Kemal Pasha in Ankara

In these days that our case is being tried in the Eastern Indepen-
dence Tribunal, we regard bringing ourselves to your exalted
attention a divine blessing. With the hope that we have proven



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 111

ourselves as loyal followers of the Republic and sincere servants
of the reforms, we with a sense of endless pride, once again con-
firm to your highness that although our conviction of innocence
calms our hearts, at this moment we trust even more the gracious
forgiveness of your noble heart. Henceforth, in order to continue
our mission with a sincere spiritual tie, to advance towards our
high goal by making the spiritual connection that we feel [for
you] as the guide to our future actions, we [beg] that you do not
spare the favor of your trust in us.

We submit to you, the Great Savior, our deepest respect with
the hope that our innocence that has been already demonstrated
in the presence of the court will be supported by the good news
of your forgiveness and leniency, which are very valuable for us,
and which we hope to hear from the exalted conscience of you.'"

In replying to this request, Mustafa Kemal sent a short telegram:

To the Prosecution of Eastern Independence Tribunal:

I have previously submitted to the attention of the court tele-
grams of the journalists, admitting mistakes in their [crimes] that
have been observed (meshudat) in Anatolia and in the rebellion
territories and showing their remorse. This time, again, they
apply with the abovementioned telegram. It is appropriate to
take this telegram also to merciful consideration, sir.'*

As a result, on September 13, 1925, the acting prosecutor Avni Dogan
requested from the court that the case be dismissed on the grounds
that articles published in their respected newspapers, although it
was “proven” that these articles facilitated the rebellion, did not have
intent. As such, the journalists could be tried not for high treason but
rather for the crimes under the Press Law. Since Article 32 of the Press
Law does not allow courts to try a case more than three months old,
the journalists needed to be dismissed.!®” In other words, the court
did not clear them from the accusations that they incited the rebellion
but released them based on technicality.

Moreover, the telegrams to and from Ankara clearly demostrate
Ankara’s influence on the tribunal and in the end its willingness to
set them free. However, they raise several significant questions as
well. For example, based on Esref Edip’s memoir, we do know under
which circumstances this telegram was prepared. The request of writ-
ing such a telegram came not from the journalists but from Ankara.'*®
Why did the radicals in Ankara find it necessary to request such a



112 From Caliphate to Secular State

letter? One possible explaination comes from Velid Ebiizziya, who
originally objected signing a telegram requesting forgiveness. Velid
Ebiizziya was the editor of Tevhid-i Efkar and was upset by the request
that such a telegram would mean admitting the guilt for a crime he
did not commit. His explanation for Ankara’s request for such a tele-
gram was the following. By receiving such a request from the accused,
the court wished to justify the unlawful imprisonment of the journal-
ists and protect itself from the outcome of such tyranny.

One may justifiably suggest that such a fear was the last thing the
radicals had, for, as revolutionaries, their lives were on the line regard-
less. However, it should be remembered that in 1925, the radicals were
not entirely in control of the political process, and, however weak,
there was still a political opposition in parliament. Such a telegram
would silence their criticism and would justify, at least on paper, the
action of the tribunal. The existence of such a written apology would
discredit the journalists, who were hostile to the government, and
would ensure their silence. Yet their execution would do more harm
to the credibility of the government.

Another possible but more cynical explanation can be that, short of
executing the journalists, the radicals and Mustafa Kemal wanted to
humiliate them in the eyes of the public for their anti-Kemalist stand-
ing. Without a doubt, the journalists could have been given the same
verdict without a pleading telegram to Ankara since the primary goal
of intimidating them about their future political actions was clearly
and completely achieved. However, some radicals, such as Recep
Peker and Ali Saip, may have wanted to settle personal scores with
the journalists.

The text of the telegram contains more of a begging tone than that of
an apology or an admittance of guilt. This indicates that the journalists
were very careful in crafting the text and in convincing Velid
Ebuzziya. Thus, the trial of the journalists ended. From that point on,
the acquitted journalists sought ways to build bridges with the Kemalists
and did not publish any oppositional articles.

THE CLOSING OF THE PRP

Mustafa Kemal was not favorably disposed to the formation of the new
party, fearing mainly that such a division would encourage the oppo-
nents of the emerging and fragile regime. There were also some radicals
in the government who did not like any criticism and were threatened



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 113

by the high prestige and outstanding reputation of some members of
the PRP leadership (such as Rauf Orbay, General Ali Fuat Cebesoy,
and General Kazim Karabekir) among the populace. A U.S. consular
report sent by Admiral Mark L. Bristol, the U.S. high commissioner, to
the U.S. secretary of state evinces this point. In this particular dispatch,
Mark Bristol included his “War Diary,” which informed Washington
about his trip to Ankara to meet Turkish ministers and also Prime Min-
ister [smet Pasha. The entry dated April 25, 1925, gives a transcript of
the conversation that took place between Ismet Pasha and Admiral
Bristol as interpreted by Howland Shaw, a member of the U.S. consul-
ate. This meeting took place at ismet Pasha’s residence in Ankara and
lasted one hour, during which time Bristol brought up the issue of
political opposition. Following is the translation of this conversation
by Shaw:

The conversation then drifted to the difficulties of political life,
especially the difficulty of handling a parliament. The Admiral
asked Ismet Pasha point blank what he thought of a two-party
system. Ismet Pasha replied that two parties were clearly desir-
able. He made this statement; however, it seemed to me, with
very little conviction. The Admiral pointed out that the advan-
tage of having two parties was that the various questions
brought up in parliament were looked at and discussed from
several points of view. Ismet Pasha admitted the truth of this.
He asked how many members of Congress we had in America.
The Admiral replied that we had some 420. Ismet Pasha
expressed the greatest horror at this and was inclined to sympa-
thize with the United States Government, even more when
learned that besides 420 Congressmen we had a number of Sena-
tors. Apparently Ismet Pasha felt that 288 Deputies was more
than sufficient as a source of trouble. He said that an opposition
in a parliament was quite all right, but not an opposition which
was opposed to the Constitution and to the foundation of the
society.'"”

Bristol and his translator Shaw described the meeting as cordial and
frank but seem to have been surprised at Ismet Pasha’s remark about
deputies in the Turkish Assembly being a source of trouble. It was in
this meeting that Bristol received firsthand information regarding the
government’s unfavorable attitude toward the opposition party in
Turkey. It is noteworthy that the conversation took place two months
before the closing of the PRP offices nationwide.



114 From Caliphate to Secular State

The legal political opposition was no doubt a source of anxiety for
the RPP, for the PRP recruited very prestigious leaders into its ranks.
Hence, it is fair to say that without the charisma of Mustafa Kemal,
the RPP in all likelihood would not have been able to enjoy any popu-
lar majority in parliament. The possibility was not too remote that had
the PRP continued to attract former CUP members in particular, it
could have been a major contender for power. However, among the
rank-and-file members of the two parties, personal enmities were very
visible, as demonstrated by the number of accusations leveled by RPP
members against PRP members. According to Ahmet Yesil, the author
of a comprehensive study on the PRP, there were three commonalities
in the accusations leveled against the PRP. The first is the fact that all
accusations included complaints that the new party was manipulating
religion for the purpose of gaining political power and registering
members based on the claim that their party respected religion while
the government party did not; second, that all accusers came from
the ranks of the RPP; and, third, that accusers had preexisting enmities
against the accused inside or outside the political arena.''

By the same token, we do know that some leaders of the PRP har-
bored envy against Mustafa Kemal and his close associates. The U.S.
archives house documents that demonstrate this point. For example,
the “War Diary” of Bristol has an entry dated October 25, 1923, dealing
with the status of the caliph in relation to the president. As is known,
the sultanate was separated from the caliphate in 1922, and the former
was abolished. The Ankara government elected Abdiilmecid Efendi as
the new caliph. However, between 1922 and 1924, the legal and politi-
cal status of the new caliph in relation to the president of the republic
was a source of confusion, particularly for the diplomats in Istanbul.
On this subject, Bristol recorded in his diary a conversation between
a certain Mr. Scotten, a member of the U.S. diplomatic mission under
Bristol, and Refet Pasha, who was the representative of the Ankara
government in Istanbul but later became a member of the opposition:

I [Mr. Scotten] tried to ascertain Refet’s view as to the relative
rank of the Calif and the “head of the State.” I stated that it was
conceivable, for instance, that a ship of war might be in Constan-
tinople when the head of the State arrived and it would be neces-
sary to fire a salute both to him and to the Calif, and I asked him
what he conceived to be the proper salute to be rendered to each
one. He laughed uproariously, and stated, “Fire as many guns as
you wish for that spiritual gentleman up there in the palace at



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 115

Dolma Baghche. Give him all the honors you choose, but don’t
salute the head of the State at all. Leave that poor fellow alone.”
He said, “He is simply a man who is unhappy enough to have
fallen into a disagreeable job and who in a few years may have
to be riding on a tram car again.”""!

This conversation demonstrates that a certain level of confusion about
the relative rank of the caliph existed. It is also possible that the ques-
tion was geared toward understanding Ankara’s attitude toward the
caliph. However, this piece of information is even more significant
for scholars whose research concerns the personal rivalries among
the ruling elite in Turkey. We know that Refet Pasha, one of the leaders
of the Turkish War of Independence, joined the ranks of the opposition
party (PRP) in 1924. This information clearly demonstrates that even
before the formation of the PRP, there was a certain level of jealousy.
In fact, Mr. Scotten and Admiral Bristol specifically noted in the same
entry that Refet Pasha came across in the interview as very envious of
Mustafa Kemal.

This level of personal rivalry and struggle for power may be under-
standable during a period in which the power vacuum was not
entirely filled. However, with Mustafa Kemal’s solid support of the
RPP, the playing ground was certainly not even, and the PRP was very
vulnerable to government sanctions. Moreover, the closing of the
opposition party did clearly contradict Mustafa Kemal’s expressed
desire for democracy. Although there were earlier indications that
the government wanted to silence the political opposition by intimida-
tion, such as the previously mentioned request of Prime Minister Fethi
Bey from Kazim Karabekir for the PRP to dissolve itself on Febru-
ary 25, 1925, it was, as mentioned repeatedly, the Sheikh Said Revolt
that provided the government with a pretext for silencing the political
and intellectual opposition.

Complaints about the PRP members and their political activities
were finding their way into the TGNA soon after it was formed. A com-
plaint mentioned in a document dated February 1, 1925, claimed that
the PRP recruiters signed up new members by asking the question,
“Do you prefer the sultan or Mustafa Kemal?”''> The rivals of the PRP
soon realized that the most effective complaint was the use of religion
in the political arena, as the party program of the PRP included an
article (Article 6) confirming its respect for religion. Accordingly, a
great many complaints came after the Takrir-i Stikun Law was passed
on March 4, 1925. In the TGNA archives, as Ahmet Yesil informs us,



116 From Caliphate to Secular State

there exist 68 different documents and one notebook of court proceed-
ings against several PRP members.""? The court proceedings include
14 sessions about complaints against the PRP. As a result of the investi-
gation of these complaints, the Ankara Independence Tribunal, which
was formed on March 7, 1925,'* decided to confiscate all documents
in possession of the PRP’s Istanbul headquarters and other Istanbul
branches on April 11, 1925. The tribunal was also interested in examin-
ing the documents related to the accounting of the PRP and ordered
that all branches and headquarters be entered simultaneously."” Two
large sacks of documents were confiscated by the police and sent to
Ankara on April 13, 1925. Ahmet Yesil has mentioned that the PRP’s
former Beykoz branch director, Hiiseyin Bey; the branch secretary,
Hayri Bey; and Nuri Bey were taken into custody and sent to Ankara
for questioning on the same day."'® There were other members of the
PRP—such as Salih Paso and Kamil Efendi—who were accused of
using religious propaganda for political gain.

The verdict of the Ankara tribunal—after examining the documents
and questioning the accused—was that the crime of religious
propaganda in politics did take place. Accordingly, the court sen-
tenced the accused to imprisonment, ranging from life sentences to
one-year terms. One accused, Resul Hoca, was exiled to Ayas, a small
town in Anatolia."'” It is important to note, however, that the tribunal
did not limit itself to individuals committing the crime. It decided to
“warn” the government about the PRP’s activities. In other words,
the PRP became entirely responsible for the actions of every single reg-
istered member. This was certainly a heavy burden for the PRP, as it
was impossible to control every member of the party.

The major blow to the PRP did not come from the Ankara tribunal
but the Eastern (Diyarbakir) Independence Tribunal. While the pro-
ceedings of the Ankara tribunal continued, a similar case was brought
before the Eastern Independence Tribunal. Mehmet Fethi Bey, the
Urfa-Siverek representative of the PRP, was accused of manipulating
religion for political gain. The case was significant, for it resulted in
the closing down of the PRP branches in Eastern Anatolia on May 25,
1925. Correspondingly, eight days later, on June 3, 1925, the
government, based on the Takrir-i Siikun, ordered the closing down
(sedd) of all branches of the PRP. It is noteworthy that technically the
party was not dissolved, but all its offices were closed. The PRP mem-
bers continued to vote as a bloc in parliament. Nevertheless, for all
practical purposes, this was the beginning of the single-party era,
which lasted until 1946. The PRP was not allowed to reopen.



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 117

Was the closure of the PRP justified? A quick glance at Fethi Bey’s
case before the Eastern Independence Tribunal may raise doubts
about the impartiality of the verdict. For that reason, let us first look
more closely at the case. The most useful primary source in this con-
text consists of the proceedings that can be found in the TGNA
archives.''® The official records of the case indicate that those who
accused Fethi Bey came from the ranks of the opposition party, the
RPP." Ahmet Yesil has drawn attention to the fact that the accusers
used the exact same sentences and failed to bring any witnesses to
the stand but each other. The accusers’ identical sentences, claimed
to be uttered by Fethi Bey, were the following: “They [the government]
shut the madrasas down. They did away with the Shari’a. We [the
PRP] want the Shari’a of the Prophet (Seriat-1 Muhammediye). Our
party will advance the religion [Islam]. Let’s work together.”'*

These statements certainly fell into the category of treason and were
punishable under the High Treason Law and the Takrir-i Stikun. Based
on the previously mentioned accusation, Fethi Bey appeared before
the tribunal on April 30, 1925. His trial was rather swift and lasted
only three sessions (on April 30, May 12, and May 18, 1925). Fethi
Bey denied all accusations of having manipulated religion and instead
accused Mehmet Emin Bey, the director of the Urfa/Siverek branch of
the RPP and the mayor of the town, of manufacturing such baseless
rumors to harm the PRP.'*' Next, the prosecutor, Siireyya Bey, asked
questions about Article 6 of the PRP’s party program, which stated
that “the party respects religion.” The prosecutor wanted to know
whether Fethi Bey ever considered this article being the culprit for
the public’s thinking of the PRP as a religious party. The implication
was simple: the PRP had included this article about religion in its pro-
gram in the hope that it would attract more conservative-minded peo-
ple. This may be the case; however, Article 6 itself did not constitute a
crime. In fact, the party had been formed with this program in
November 1924 with the permission of the government. The only
crime would have been the abuse of the article for political gains.
Aware of this, Fethi Bey’s response was more political: “It is the
responsibility of the TGNA to judge the legality of our 6th article.
For this reason, I never referred to this article in my political activ-
ities.”!?* In other words, Fethi Bey denied the charge that he had
manipulated religion.

Other than the accounts of the accusers belonging to the rival party,
as mentioned above, the prosecutor also utilized the statements of
Sheikh Eytiip, the director of the Siverek branch of Fethi Bey’s own



118 From Caliphate to Secular State

party. In his accounts, Sheikh Eytip stated that Fethi Bey stayed in his
house for 15 days when they were trying to form the Siverek branch.
Sheikh Eyiip added that Fethi Bey “was trying to establish the PRP
branch here and was recruiting members. He was indicating that
Mustafa Kemal gave permission for this, and their party has respect
for religion. The other party [RPP] does not comply with religion that
much. He said this openly.”'*

Ahmet Yesil has speculated that such an accusation could be the
result of possible false promises made to him.'** However, we do not
have any record of such a deal, except that such a possibility did exist.
Fethi Bey categorically denied the charge but was not able to escape
the verdict that found him guilty as charged. He was sentenced to five
years in prison in Sinop. Because of his previous good standing as a
citizen and his service to the nation, the sentence was reduced to three
years.

The verdicts of the Ankara Independence Tribunal on May 3,
1925,'*° as well as of the Eastern (Diyarbakir) Independence Tribunal
on May 19, 1925,'?% resulted in a government (cabinet) decree on
June 3, 1925, to close down all offices of the PRP nationwide.'?” The
decree was signed by Mustafa Kemal Pasha (the president), Ismet
Pasha (the prime minister), and six other ministers of the
government.'”® According to the decree,

During the [prosecutions] and trials concerning a number of
provocations taking place before the Independence Tribunal of
Ankara, it has been established that a number of persons holding
official functions within the Progressive Republican Party in the
[stanbul area have used the principle of respect for religious
opinions and beliefs, included in the party’s program, as a means
to deceive public opinion and to stimulate religious incitement,
and the decision of the tribunal, to the effect that it has been
decided to draw the government’s attention to the current atti-
tude of the party, has been laid before the government by the
public prosecutor’s office.

During the [prosecutions] and trials of the Independence Tribu-
nal of Diyarbakar it has been established that official representatives
of the Progressive Republican Party have used the principle of
respect for religious ideas and beliefs, included in the party pro-
gram, as a means to gain support for the propaganda of reaction-
aries who pretend to save the country from atheists and that this
has led to many serious incidents during the manifestations of the



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 119

latest [Sheikh Said] insurrection. . . . Under these circumstances, it is
impossible to allow a movement aimed at the use of religion for
political purposes to exist.'*

CONCLUSION

In this study, I have tried to examine several questions. The first and
most consequential question concerned the relationship between the
Sheikh Said Revolt and the radical Kemalists. Although foreign
observers—American, French, and British—entertained the possibility
and even suggested that the Ankara government fomented the rebel-
lion, this view was not uniformly accepted. These sources base their
claim on circumstantial evidence that the Sheikh Said Revolt benefited
the Kemalists more than the Kurds or the British. Circumstantial evi-
dence by its very nature is not conclusive; however, it is not neces-
sarily false.

We have more convincing evidence to support the claim that the
Sheikh Said Revolt was manipulated by way of exaggerating its pos-
sible overall effects in the country. It is well documented that even
before the Sheikh Said Revolt, Mustafa Kemal, Ismet Inonii, and the
radical wing of the RPP were highly insecure about and sensitive
toward any criticism, let alone political opposition. Therefore, they
were highly suspicious of the formation of the new political party,
the PRP, in opposition. It was almost a natural reflex to force the
opposition to dissolve, for it was obvious that what the radical Kemal-
ists hoped to accomplish and the methods to achieve them would be
hindered by any political opposition. They were aware that use of reli-
gion would be a great weapon for the opposition in elections and that
the new radical reforms required total silence.

In many primary sources, even those by members of Mustafa
Kemal’s inner circle, methods of accomplishing new reforms were
regarded as despotic.130 However, it should be noted that the political
landscape of the early republic presented a dilemma for Mustafa
Kemal. He would either deal with the opposition within democratic
means at the expense of risking his reforms and position in power or
entirely damage the opposition in a way that it could not recover in a
meaningful way. Such a dilemma did not exist in the minds of Mustafa
Kemal’s radical followers, such as Recep (Peker), Mazhar Fuat, Kilig
Ali, Ali Saip, and so on. To them, the end justified the means, and the
new regime (or their hold on power) had to be protected by any



120 From Caliphate to Secular State

means. The radical wing of the Kemalist faction—which controlled the
means of power—opted for the latter; by doing so, however, it laid
the very foundation of the political culture of republican Turkey. In
the following decades, the successive governments’ main goal was to
tame, if not to eliminate, the opposition as much as possible and
monopolize the government. Such a lack of respect for a healthy politi-
cal opposition is also one of the problems modern Turkey faces even in
the twenty-first century.

At this point, one may pose another significant question. If Mustafa
Kemal and the radicals did not have much respect for political
opposition, why did they insist on creating the new regime as a repub-
lic based on democratic principles? In my judgment, republicanism
was the only viable regime for Mustafa Kemal and his friends after
the dissolution of the Ottoman Empire. Mustafa Kemal’s assuming
the title of caliph was not realistic and contradicted his own political
orientation. However, as a soldier and a statesman who was influ-
enced by the political ideals of the West, Mustafa Kemal’s commit-
ment to “republicanism” came only in the practical sense. The power
struggle and the political realities of the country made it impossible
for Mustafa Kemal to fully commit himself to practice true democracy.
Therefore, lip service was always paid to this ideal, yet in reality, as the
Takrir-i Stikun and the Independence Tribunal experience teach us,
there was no obligation to practice it. Nor was there any remorse
within the ranks of the RPP radicals that the regime was not a republic
in which there existed room for political opposition.

When we look at more specific conclusions in this study, the first
question becomes this: did the PRP and the Istanbul Press incite the
Sheikh Said Revolt? All evidence suggests that this is not the case.
Most participants of the Kurdish rebellion did not speak Turkish and
were illiterate. There was little in common between the leaders of the
rebellion and members of the press and of the PRP. Such a link was
invented only to deal with the opposition. Avni (Dogan) Bey’s mem-
oirs also testify to the fact that the so-called established link between
the journalists and the revolt was based on the false promises made
to Sheikh Said if he accused the journalists in his testimony.

The closure of the PRP, the only legal opposition in Turkey, was also
the direct result of the Sheikh Said Revolt. Although the government
suggested a link between the revolt and PRP activities, it was not
proven. It was the use of religion for political gain that was utilized
as the pretext for the decision. Article 6 of the PRP program—the party
respects religious opinions and beliefs—created an environment to



Opposition in Ankara: Transition to the Single-Party System 121

connect the individual’s activities to the party in general. This article
gave the government an opportunity to blame the entire party appara-
tus for the actions of individuals. It must be mentioned that the prose-
cutors clearly failed to prove without reasonable doubt that even the
individuals who were accused of manipulating religion for political
purposes were guilty as charged. Verdicts were handed down based
on suspicious accounts by eyewitnesses, most of whom were active
members of the rival party.

Foreign observers were following the developments in Ankara with
great interest and making accurate evaluations. Let us end this study
with one of those. After the passing of the Takrir-i Stikun Law and
reactivation of the Independence Tribunals, Admiral Bristol, the U.S.
high commissioner in Istanbul, sent his assessments to the secretary
of state in Washington on May 8, 1925. It reads as follows:

Angora is rapidly modeling itself on the Tcheka. Its aim is seem-
ingly to remove all political opposition; its methods are to convict
on the basis of a settled policy and not on the evidence presented;
its victims, in addition to nonconsequential citizens, are men of in-
fluence and standing. It has tried editors not only for the offensive
use of a word, but for a state of mind. It has succeeded in so terro-
rizing the press, that its most flagrant lapses from equity have not
even been criticized; it has so terrorized the opposition that pro-
tests are no longer being made against its unconstitutionality.

This diatribe may seem strong to the [State] Department, but I
do not think it stronger than the circumstances justify. The atmos-
phere of suspicion and distrust which the activities of the Tribunal
have engendered recalls the atmosphere of Hamidian days, and
there is a distinct danger, if the appetite of the Tribunal grows with
the eating, personal liberty may well be entirely suppressed in
Turkey. ...

[The trials of the journalists] may be regarded as yet further
manifestations of the Government’s decision to stamp out by
strong measures all open opposition. Thus policy was perhaps
never stated more forcibly and clearly than by Redjeb Bey, Minis-
ter of National Defense, who gave out the following interview to
the “Hur-Fikir” (Free Thought) of Ismid: “All individuals
or associations, whomsoever they may be, whose actions on
Turkish soil are to the detriment of the Turk or Turkism, have no
right to life, and are condemned to destruction. We will amputate
all gangrenous limbs.”"*!



	Contents
	Preface
	1: Introduction
	2: Opposition to Ankara: The Case of the 150ers

